Min lokala hjälte

Migrationsverket vägrar svara: Blir inte bra

Migrationsverkets presstjänst vill inte ge ut enhetschefers nummer när Mitt i har frågor.
Migrationsverkets presstjänst vill inte ge ut enhetschefers nummer när Mitt i har frågor.
Multisjuka Fozieh Dinar, 78, i Huddinge ska utvisas men är för sjuk för att flyga. Hon uppmanas av Migrationsverket att ta landvägen till Iran. Men när Mitt i Huddinge vill göra en intervju om hur en sådan utvisning ska gå till vägrar myndigheten att svara.

Mitt i har en mängd frågor till Migrationsverket i samband med fallet av utvisningen av Fozieh Dinar. Vi vill höra med en chef på myndigheten hur de tänker generellt kring utvisningar när personen som ska utvisas är för sjuk för att resa.

Men där tar det stopp.

Jag skulle vilja prata med en enhetschef om utvisningar när personen är för sjuk för att resa.

– För att få svar på sådana här frågor behöver du en fullmakt från personen det rör, säger Lisa Danling som är kommunikatör på Migrationsverket.

Att det behövs en fullmakt (tillstånd från en enskild person att någon annan får ta del av personuppgifter) för att kunna prata om ett enskilt fall är helt normalt, det handlar om att myndigheter inte får lämna ut uppgifter om privatpersoner. Men vi vill ändå prata med någon i med sakkunskap och som är i ansvarsposition på myndigheten för att prata generellt om hur Migrationsverket resonerar i fall där någon ska utvisas men är för sjuk för att kunna lämna landet. I en intervju kan man ställa följdfrågor och be om utvecklade resonemang, det kan man inte i till exempel ett mejlsvar.

Det är en generell fråga om hur Migrationsverket agerar i sådana här fall.

– Men du kommer bara kunna få ett generellt svar, som att det varierar från fall till fall.

Det kan väl enhetschefen få säga i så fall?

– Nej det kommer inte bli bra.

Du vägrar alltså förmedla kontakten till en chef för offentlig verksamhet för att det inte kommer ”bli bra”?

– Jag hänvisar till en debattartikel vår chef Per Ek skrev om varför det inte är bra att svara på generella frågor.

Per Eks telefonsvarare hälsar att han är på semester i tre veckor och nästa gång Mitt i ringer Migrationsverkets presstjänst svarar en annan kommunikatör, Mardin Baban:

Ringde för ett tag sedan och ville prata med en enhetschef om utvisningar av sjuka personer.

– Ja du pratade med min kollega då och du kommer få det enda generella svaret vi kan ge och du kommer få det skriftligt av henne.

Ni förvägrar alltså en journalist att komma i kontakt med en chef för offentlig verksamhet?

– Det är inte att förvägra men vi kommer inte förmedla kontakten. Det är så vi jobbar.

Strax efter samtalet kommer ett mail från Lisa Danling med ”det enda generella svaret” Migrationsverket kan ge:

”Om en person uppger sig inte kunna resa tillbaka till sitt hemland på grund av praktiska hinder, är det upp till personen att inkomma med dokumentation som styrker att det inte är möjligt.”

Fakta

Här är de generella frågor som Migrationsverket inte vill svara på

  • Hur ska en utvisning som läkare anser vara omöjlig att genomföra gå till, och vad innebär det för en asylansökan – kan man få asyl bara för att man är för sjuk för att resa?
  • Får man tillfälligt uppehållstillstånd tills man är frisk nog?
  • Vad händer med de som hamnar i limbo när de bryter mot lagen genom att vara kvar i Sverige då de omöjligt kan åka härifrån?