ANNONS

Nio miljarder dyrare – regionen ska betala menar ministern

Nya tunnelbanan. Tomas Eneroth (S).
Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) menar att regionen får stå för de extra nio miljarderna.
Tunnelbanan mot Nacka, Barkarby och Solna beräknas kosta totalt 32 miljarder kronor att bygga – 9 miljarder dyrare än väntat.
Tomas Eneroth (S) tycker inte att det är mer än rätt att regionen ska betala.
ANNONS

I onsdags meddelade trafikborgarrådet Kristoffer Tamsons (M) att tunnelbanan mot Nacka, Barkarby och Solna blir nio miljarder dyrare.

Anledningen – nya statliga säkerhets- och miljökrav som tillkommit efter uppgörelsen.

Transportstyrelsen håller inte med

Men Transportstyrelsen håller inte med trafikborgarrådet. Den extra tunnel som Tamsons menar måste byggas för att leva upp till de nya kraven är inte nödvändig menar myndigheten.

Fakta

Därför blir t-banan nio miljarder dyrare

1. Nya säkerhetskrav gör att det behövs tre tunnlar istället för två tunnlar för utrymning av tunnelbanan. Ökad kostnad: 4,5 miljarder kronor.

2. Kraven i miljödomarna på hur lite vatten som får läcka blev hårdare än vad Förvaltning för utbyggd tunnelbana  räknat med. Det tar längre tid och därmed dyrare att bygga. Ökad kostnad: 2,2 miljarder kronor.

3. Trafikverket har tagit längre tid på sig än planerat att godkänna utbyggnaden. Det gäller framförallt gula linjen. Ökad kostnad: 850 miljoner kronor.

 

Källa: Niklas Bergman, förvaltning för utbyggd tunnelbana

Avtalet reglerar vem som ska betala

Kostnaden för den nya tunnelbanan har nu ökat från 23 till 32 miljarder kronor. Dessutom riskeras den nya tunnelbanan att försenas.

Vem som ska betala de extra nio miljarderna är en omdiskuterad fråga. I avtalet som finns framgår att staten, regionen och de fyra kommunerna som nya tunnelbanan kommer att trafikera, tillsammans ska stå för max 2,9 miljarder kronor om t-baneutbyggnaden blir dyrare än beräknat:

• Svenska staten: 1,5 miljarder.

• Region Stockholm: 779 miljoner.

• Stockholms stad: 336 miljoner.

• Nacka: 97 miljoner.

• Solna: 68 miljoner.

• Järfälla: 91 miljoner.

”Region måste ta ansvar”

Trots avtalet tycker infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) att det är regionen som ska betala de nio miljarderna.

– Naturligtvis måste Region Stockholm ta ansvar för det här när det gäller tunnelbanan. Jag kommer träffa dem i nästa vecka och diskutera dessa frågor. Förbifart Stockholm och andra stora projekt måste också diskuteras, säger han till SVT Stockholm.