ANNONS

Miljardnota för Sumpan när järnvägen byggs ut

Sundbyberg ska betala över en miljard när nya Mälarbanan byggs ut
Järnvägen genom Sundbyberg ska byggas ut, planen är att göra det samtidigt som nya stadskärnan byggs om.
Tidigast 2022 ska Mälarbanan börja byggas ut i Sundbyberg. Utbyggnaden väntas ta åtta år – och kommunen ska vara med och betala notan på drygt en miljard kronor.
ANNONS

Järnvägen mellan Tomteboda och Kallhäll byggs ut från två spår till fyra. Avgångarna ska bli fler och ankomsttiderna ska bli säkrare.

Enligt Trafikverket beräknas hela utbyggnaden kosta sammanlagt 19,5 miljarder kronor.

Om ett par år väntas arbetet dra igång ordentligt på sträckan Huvudsta-Spånga, genom Sundbyberg. I Solna planeras fyra nya spår, en tunnel ovan mark och en ny pendeltågsstation i Huvudsta. I Sundbyberg ska järnvägen byggas ut med nya spår i en tunnel.

Men att bygga ut en järnväg tar tid – och det är inte gratis.

Ska betala 1,12 miljarder

Sundbybergs kommun kommer behöva stå för en del av notan. Staden kommer medfinansiera sin järnvägstunnel, som väntas kosta 800 miljoner kronor. Utöver det ska Sumpan även vara med och betala för en tunnelförlängning för 321 miljoner kronor.

Det betyder att den sammanlagda prislappen väntas landa på sammanlagt 1,12 miljarder för kommunen.

MÄLARBANAN

Så ser planen ut för utbyggnaden

Sedan 2016 är fyra spår i drift på sträckan Kallhäll-Barkarby och Tomteboda-Huvudsta.

Nu, under hösten 2019, håller Trafikverket på att bygga klart sträckan Spånga-Barkarby.

Hösten 2021 väntas Veddestabron i Barkaby vara färdigbyggd.

Tidigast 2022 ska järnvägen mellan Huvudsta-Spånga (genom Sundbyberg) börja byggas ut. Det beräknas ta cirka åtta år.

Tidigast 2025 är planen att en ny regionalplattform och entré till Barkaby station vara färdigbyggd.

Källa: Trafikverket
Fakta

Därför måste järnvägen byggas ut

Var fjärde svensk bor i Mälardalsregionen och allt fler fortsätter flytta in.

I dag används spåren maximalt på den del av Mälarbanan som leder in mot Stockholm mellan Kallhäll och Tomteboda.

På de två spåren måste alla tåg samsas på den 20 kilometer långa sträckan.

Det gör att fjärrtåg och regionaltåg måste köa bakom de lokala pendeltågen som stannar vid varje station. Detta leder till att även pendeltågen får köa.

Källa: Trafikverket