Miljardsatsning på Roslagsbanan

”Tågen ska vara bekväma och alla ska få plats. Det ska vara en belöning att man väljer det här sättet att resa”, säger resenären Magnus Bard.
”Tågen ska vara bekväma och alla ska få plats. Det ska vara en belöning att man väljer det här sättet att resa”, säger resenären Magnus Bard.
SL ska satsa nästan en miljard på 60 splitter nya vagnar till Roslags­banan.

De nya tågen kommer att korta restiderna då tågen ska kunna gå i 120 kilometer i timmen.

Mitt i Vallentunasteget åkte tåg från Ormsta till Östra station en morgon för att höra vad resenärerna har för krav på nya vagnar.

Jonas Biström från Vallentuna skruvar på sig i det fullsatta tåget.

– Det är väldigt obekvämt och trångt, säger han.

Skönare säten borde man satsa på, tycker han. Dubbelspårsutbyggnad och färre förseningar är annars det viktigaste. Att man ska lita på att tåget kommer i tid, oavsett väder är en önskan han delar med de flesta som Mitt i Vallentunasteget pratar med.

– Nu får man intrycket att det är en museijärnväg, säger Jonas Biström.

Men den känslan ska bort. I förra veckan stod det klart att moderniseringen av Roslagsbanan rullar på när SL:s trafiknämnd fattade beslutet att gå vidare med utbyggnaden.

– Det här är ett fantastiskt beslut! Det har varit en del frågetecken kring budgeten men nu är vi på rätt spår, säger Lars Carlsson (C), Vallentunabo och landstingspolitiker.

Dubbelspår ända till Lindholmen, fler och snabbare vagnar ska göra att visionen om snabbare tåg och tätare turer nås. SL är förtegen om exakt vad vagnarna får kosta. Men enligt landstingspolitiker Lars Carlsson som har insyn i arbetet rör det sig om en dryg miljard.

Sannolikt kommer de nya vagnarna att skräddarsys för Roslagsbanan. Men exakt vad SL vill ha är oklart.

– Toaletter på tåget vore bra. Åker man från Stockholm till Kårsta tar det mer än 40 minuter. Vad gör man då om man åker med ett litet barn, säger Tamara Comeau-Ramberg som är på väg in till stan med dottern Freja.

När de nya vagnarna börjar levereras, enligt SL med start 2016, är planen att det ska gå fortare att åka till Kårsta. Dagens vagnar har en topphastighet på 80 kilometer i timmen. De nya vagnarna ska kunna gå i 120 kilometer i timmen.

– Sedan är det viktigt att de accelererar och bromsar snabbare, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

Han berättar att det också ska vara lättare att komma på med rullstol eller barnvagn.

Bra, tycker mormor Lena som är ute och åker med sitt barnbarn.

– Det är bökigt att komma på och av. Jag vet folk som undviker tåget på grund av det.

Jennie Hermansson och Elisabeth Lang menar att ventilation sommartid då vagnarna blir stekheta måste ses över.

Vallentunabon Magnus Bard lyfter fram en annan aspekt.

– Det bästa med vagnarna är konduktörerna! Jag vill slå ett slag för dem. Den där personliga servicen är det som gör Roslagsbanan speciell.

Fakta

Vad gör du när du sitter på tåget?

Jonas Biström, 38, Vallentuna:

”Jag lyssnar på musik som du ser, kollar mejl. Dödar tid.”
Rob Mattessi, 25, Sidney, Australien:

”I dag har jag stretchat litet eftersom jag behöver vara uppvärmd inför en musiklektion.”
Jennie Hermansson, 20, Ormsta:

”Jag borde plugga men läser oftast Metro, sedan vilar jag.”
Tamara Comeau-Ramberg, 43, ­Vallentuna:

”Jag åker inte tåg så ofta. Men när jag gör det kollar jag facebook.”