Miljöpris för bullerskydd vid Roslagsbanan

Bullerskydd på Roslagsbanan mot Österskärs station.
Bullerskydd på Roslagsbanan mot Österskärs station.
Åke Alexandersson, femma från vänster, med de övriga pristagarna och miljölandstingsrådet.
Åke Alexandersson, femma från vänster, med de övriga pristagarna och miljölandstingsrådet.
Landstingets miljöpris Årets eldsjäl gick i år till mannen bakom bullerskydden längs Roslagbanan och Saltsjöbanan – bullerexperten Åke Alexandersson. – Jätteroligt! säger han.

– Jag är stolt. Stolt och jätteglad! säger Åke Alexandersson, bullerexpert på SL som i år fått landstingets miljöpris ”Årets eldsjäl”.

Priset får Åke för sitt arbete med alternativa metoder för att dämpa buller längs Roslagsbanan och Saltsjöbanan, bland annat med spårnära bullerskydd, i stället för traditionella bullerskärmar och vallar.

– De spårnära skydden kostar ungefär hälften jämfört med skärmar och man får bort barriäreffekten, säger han.

Stor besparing för landstinget

Enligt landstinget handlar det om stora pengar som skydden sparat, jämfört med om man hade satt upp traditionella bullerskärmar – 200 miljoner kronor.

Idén till bullerskydd längs rälsen, så nära tåghjulen som möjligt, tog Åke Alexandersson med sig till SL från ett nationellt bullerprojekt för Banverket och senare Trafikverket.

2011 började arbetet med att införa metoden för SL:s spårtrafik och nu finns lösningen längs flera kilometer räls på Roslagsbanan och Saltsjöbanan.

Vinnare av landstingets miljöpris 2017 blev Kamilla Svensson, handläggare inom miljö och arbetsmiljö inom Rättspsykiatrin som effektiviserat läkemedelshantering.

Hederspriset gick till Foto -och servicegruppen på Södersjukhuset, för filmen ”Burkskurk”, om hur man hanterar farligt avfall.