ANNONS

Brf miljösatsar – skaffade 44 laddplatser för elbilar

Eva och Axel Rydin Rindö laddstolpe laddhybrid elbil
Numera är det sällan Axel Rydin behöver tanka sin hybridbil med bensin - han tankar el på sin p-plats vid bostaden i stället.
Eva och Axel Rydin Rindö laddstolpe laddhybrid elbil
Axel och Eva Rydin är nöjda med att kunna ladda sin bil.
Brf Grisselmaren på Rindö vill dra sitt strå till stacken och minska bruket av fossila bränslen. Därför har man skaffat inte mindre än 44 laddplatser för elbilar. Än så länge har bara tre hushåll elbil, men fler är på gång.
ANNONS

– Vi började prata om att skaffa ett par-tre laddplatser, för att vara i bräschen på Rindö. Men det blev 44. Vi passar på när det finns bidrag, säger Michal Krzyzanski, ordförande i Brf Grisselmaren 2 på Rindö.

Men så självklart var det inte, berättar han.

– Reaktionerna var blandade till en början. Det var ju en falang som tyckte att det räckte med 2-4 stycken. Man kan säga att vi gick från ett nja till ja, på stämman.

Har du själv elbil?

– Nej inte än, men jag funderar på det. Nu har vi tre hushåll som nyttjar stolparna och två till är på gång, plus jag. Då blir vi sex.

I början av november var laddplatserna – en till varje hushåll i föreningen – färdiginstallerade.

Axel och Eva Rydin har bott i föreningen sedan i augusti och tillhör de som kör eldrivet – med hybridbil. De berättar att de numera kör rätt sällan på bensin.

– Vi kör ju bara korta sträckor, till Vaxholm eller Mölnvik (Värmdö). Det blir 2,5 mil. Då räcker en laddning, säger Axel.

– Jag tycker det är jättebra, säger Eva.

ANNONS

Eva och Axel Rydin Rindö laddstolpe laddhybrid elbil

Eva och Axel Rydin på Rindö är helnöjda med laddstolparna på Västra Kasernvägen på Rindö.

Enligt Michal Krzyzanski är kostnaden att köra på el runt en sjättedel per mil, jämfört med att köra på bensin.

Att installera laddstolparna har kostat 600-700 000 kronor – varav staten, via satsningen Klimatklivet, står för hälften. Installationen blev också billigare eftersom en hel del ledningar redan var dragna, berättar Michal Krzyzanski.

Miljöaspekten är oerhört viktig förstås

– Vi ville vara först på ön, och i Vaxholms kommun. Det finns redan en del laddstolpar på fastlandet, men bara i blygsamt antal. Miljöaspekten är oerhört viktig förstås och att inspirera andra, säger han.

– Det ökar även lägenheternas värde. Det är inte många i Stockholm som har laddstolpar.

Laddstolparna gör också att man blir mer oberoende på ön – det finns ju inga bensinmackar på Rindö.

Fakta

Klimatklivet

  • Klimatklivet är ett statligt stöd till åtgärder som minskar utsläppen av koldioxid och andra gaser som påverkar klimatet.
  • De som kan få stödet är bland annat företag, landsting, kommuner och föreningar.
  • Klimatklivet ska ge stöd till de åtgärder som har störst klimatnytta.
  • Under 2015–2018 har 4,7 miljarder kronor i stöd från Klimatklivet beviljats till 3 200 åtgärder. 2019 var det totala anslaget 1,5 miljarder. Under 2020 kan man söka stöd under ytterligare tre ansökningsomgångar.
  • Exempel på vad man kan söka stöd för är åtgärder för att fasa ut fossil energi, ta tillvara på restvärme, bygga tankstationer för förnybara drivmedel exempelvis biogas och
    installera laddstationer för elbilar.
Källa: Naturvårdsverket