Det rödgröna styrets planer på att införa miljözon klass 3 i delar av innerstan kommer att försenas, skriver Miljöpartiet i ett pressmeddelande.
Anledningen är att flera bolag som har verksamhet i området där zonen ska gälla har överklagat beslutet till Länsstyrelsen. De överklagande parterna anser att tidsplanen för att införa miljözonen har varit för snäv.
Bara dagar innan den nya miljözonen skulle bli verklighet har Länsstyrelsen nu slagit fast att Stockholm behöver pausa införandet, i väntan på att överklagan har behandlats klart.
– Partier från vänster till höger i Stockholm har enats om att fasa ut bensin- och dieselbilar i innerstan. Jag kan bara beklaga att den omställningen försenas. Nu behöver vi analysera hur vi bäst kan gå vidare för att miljözonen ska vara på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
"Vi har pekat ut ett område där tusentals stockholmare dagligen utsätts för skadliga avgaser. Självklart måste det vara lagligt att införa en miljözon där," säger Lars Strömgren (MP).
Klara B Orreteg
Omfattar 20 kvarter
Miljözon 3 har tidigare granskats och godkänts av EU-kommissionen.
Den ska till att börja med omfatta 20 kvarter i city, vilket motsvarar ungefär 180 000 kvadratmeter. Detta område sträcker sig mellan Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, inklusive in- och utfarterna vid Klaratunneln på Mäster Samuelsgatan.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Taxichauffören: "Vi förlorar inkomster"
Bland annat Taxi Stockholm och Sirius Omsorg vill att planerna ska skjutas upp med ett år, alternativt upphävas helt.
Mitt i har tidigare pratat med taxiföraren Nilofar Shamsi som menar att branschen inte kommer att hinna ställa om i tid.
– Kunderna kommer att få vänta längre på en elbil och vi förlorar inkomster, sade hon då.
Taxiföraren Nilofar Shamsi har tidigare sagt till Mitt i att miljözon 3 skulle bli tufft för hennes bransch.
Pekka Pääkkö
Sveriges Bussföretag finns också bland de som varit kritiska mot miljözonen, då införandet hade drabbat besöksnäringen och tvingat bussar att ta omvägar i city.
– Vi har sedan start påpekat bristen på konsekvensanalys av förslaget och hoppas att detta leder till att stadens beslut upphävs, säger Johan Dufva, näringspolitisk expert på Sveriges Bussföretag.
M: Delseger
Moderaterna ser Länsstyrelsens beslut som en delseger och kräver att beslutet hävs helt och hållet.
– Det har varit fel från början. Det här var ett vallöfte från MP som lyftes rakt in i budget. Man gjorde ingen seriös analys över lämpliga platser och man hade inte dialog med näringslivet eller boende, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).
Även Kristdemokraterna i staden välkomnar att de företagare som drabbas av förslaget nu får lite mer tid.
– Vi Kristdemokrater kommer fortsätta arbeta för att stoppa zonen i sin helhet, säger Nike Örbrink (KD).