Min lokala hjälte

Milla fick eget kapitel i ny bok

Milla Martins idé att sälja bullar och skicka pengarna till Afrika har inspirerat många barn.

Nu har de fått ihop nästan 400 000 kronor.

Millas berättelse finns med i en ny bok om inspiration.

För två år sedan, vid 9 års ålder, började Milla Martin i Enhagen sälja bullar tillsammans med sin bror Marius. Efter ett tag fick hon köpa bullar billigt av olika mataffärer för att sälja dem och skicka förtjänsten till svältande barn i Afrika.

Först förmedlades pengarna via Radiohjälpen men senare startade Milla en blogg och ett samarbete med SOS barnbyar. 2011 fick hon Aftonbladet och TV4:s utmärkelse Svenska hjältars förebild och i samband med det träffade hon biståndsministern.

Nu är Millas historia en av de 65 som finns med i den nya boken Inspirationsspridaren.

– Jag ville gärna vara med eftersom jag inte vill missa en chans att få andra barn att hjälpa barnen i Afrika, säger Milla Martin. De ställde frågor till mig och jag berättade. Sedan fick jag läsa deras text och ändra det som inte stämde.

Milla säger att hon fortsätter att sälja bullar även om hon inte är fullt lika aktiv som då för två år sedan när allting drog i gång.

– Just nu är det oftast för blött ute för att sälja bullar. Men i somras och tidigare i höstas gjorde jag det med kompisar i Cirkusparken och vid Roslags Näsbystationen.

Efter uppmärksamheten i samband med Svenska hjältar-priset har många kontaktat henne, både barn och vuxna, som vill dra i gång insamling av pengar. Just nu går pengarna till en SOS barnby som heter ”Bullerbyn” och som ligger i Bossangoa i Centralafrikanska republiken.

– Jag har sett en av deras barnbyar i Tanzania. Jag vann en resa dit för hela familjen i Svenska hjältar. Den byn var jättefin med gräs och lekplatser. Barnen verkade trivas där.

Det är Johanna Öberg och Petra Backteman som har skrivit och sammanställt den nya boken.

– Jag fick idén att göra en svensk inspirationsbok när jag bodde i USA, berättar Johanna. Där läste jag en sådan.

Deras idé är att berättelserna i boken ska ha något slags feelgood-tema.

– De ska göra skillnad för den som läser dem. Inspirera läsaren att våga ta steget och göra det där som han eller hon drömt om men inte vågat. Starta företag, resa eller små saker som att värdesätta små korta möten med andra människor.