Mindre risk gå på grund med nya säkra sjökort

Med det här fartyget genomförs sjömätningarna.  Foto: sjöfartsverket
Med det här fartyget genomförs sjömätningarna. Foto: sjöfartsverket
Sjöfartsverket tar fram nya och säkrare sjökort.

För skärgårdstrafiken innebär det kortare res­tider och mind­re utsläpp, för fritidsseglarna mind­re risk att gå på grund.

Rederier och fritidsseglare har i många år använt papperssjökort och digitala sjökort för att hålla kursen i skärgården.

Men det är skillnad på de stora farlederna, där man med ekolod mätt djup och botten noggrant, och områden utanför farlederna. Det finns sträckor som inte har blivit sjömätta sedan andra halvan av 1800-talet eller tidigt 1900-tal. Då användes handlod, blyfyllda järnrör hängande i en lina, för att mäta djupet under fartyget, och positioneringen blev därefter.

Den nu aktuella sjömätningen ska ge mer precisa uppgifter för det nya sjökortet. Här mäter man med moderna ekolod som genom att skicka ut ljudvågor skapar en bild av hur djup och botten ser ut.

Området som ska sjömätas är 180 kvadratkilometer stort, och sträcker sig mellan ­Arholma i norr och Landsort i söder. Mätningen påbörjas i vår och sker även under 2017. Året efter beräknas sjökorten vara färdiga.

Waxholmsbolaget som står för den kollektiva sjötrafiken i en del av de områden som ska mätas ser fram emot det nya sjökortet.

– Med sjömätningen får vi betydligt mer pålitliga sjökort än de vi har i dag. Restiderna kan förkortas och koldioxidutsläppen minskas, säger Åsa Tivelius, affärsområdesansvarig på bolaget.

Men det är inte bara skärgårdstrafikens båtar som kan dra nytta sjökorten. Det gör även alla seglingsklubbar som arrangerar tävlingar, träning och seglarskolor i Stockholm. Under säsong är de ofta ute i de områdena som nu ska mätas.

Peter Witt, sekreterare i Stockholms seglarförbund, välkomnar de nya sjökorten.

– Det känns väldigt bra att det här är på gång. Förutsättningarna för att arrangera seglingsaktiviteter på våra vatten blir mycket bättre. I dag törs inte seglare lita blint på sjökorten men med det nya sjökortet så löper de ju mindre risk att råka ut för något som inte är utmärkt, säger Peter Witt.

Sjöfartsverket, landstinget och Ålands landskapsregering har fått cirka 15 miljoner kronor av EU för att de samarbetar om projektet.

tel

Fakta

EU betalar för sjömätningen

Sjöfartsverket, Stockholms läns landsting och Ålands landskapsregering har fått totalt cirka 15 miljoner kronor av EU för att samarbeta om sjömätningsprojektet, som heter Adapt.

Arbetet pågår till 2019 och är ett av tolv projekt i Östersjöregionen, med anknytning till länet, som har fått pengar från EU.

Källa: Sjöfartsverket och landstinget