Mindre väntan om spårvägen byggs

Jasmina Scott är van att vänta länge på bussen. Hon tror att spårväg skulle vara mer pålitligt.
Jasmina Scott är van att vänta länge på bussen. Hon tror att spårväg skulle vara mer pålitligt.
Det finns tid att tjäna för Skärholmens resenärer om Spårväg syd byggs.

Nu vill landstinget ha din åsikt om var spåren ska dras. Imorgon onsdag är det samrådsmöte på medborgarkontoret.

Med tunnelbana och busstorg är Skärholmen redan idag en knutpunkt i kollektivtrafiken. Men det kan bli ännu bättre. Eller vad sägs om att kunna åka till Fruängen på 10 minuter, eller till Flemingsberg på 18?

Det kan bli verklighet med Spårväg syd, som är tänkt att trafikera sträckan Flemingsberg-Älvsjö via Kungens kurva och Skärholmen.

– Tanken är att knyta samman de här stadskärnorna. Restiden mellan Skärholmen och Fruängen skulle halveras jämfört med idag, säger Helena Sandberg, projektledare för Spårväg syd.

När Lokaltidningen Mitt i Söderort frågar runt på busstorget i Skärholmen är många ovetande om planerna.

– Men det låter som det skulle bli bra, säger Stefan Ikejiora, 52, som idag tvingas sitta på bussen i nästan 20 minuter när han ska till Fruängen.

21-åriga Jasmina Scott bor i Smista och måste åka buss till närmaste tunnelbana när hon ska till jobbet.

– För mig skulle spårvägen betyda jättemycket. Buss är inte så pålitligt, säger hon.

Imorgon onsdag klockan 15-20 hålls ett samrådsmöte om Spårväg syd på Medborgarkontoret i Skärholmen. Där kan man se en utställning om spårvägen och lämna synpunkter på vilken väg spåren ska dras.

– Vi har tagit fram ett antal alternativ som vi anser är troliga och tekniskt möjliga. Nu vill vi veta vad de som bor i området föredrar, säger Helena Sandberg.

Än är det till exempel inte bestämt om spåren ska gå vidare från Skärholmen till Sätra, eller om de ska dras på andra sidan E4 genom Smista.

Lorena Delgado, ordförande i Skärholmens stadsdelsnämnd, tror att en spårväg skulle gynna stadsdelen på flera sätt.

– Det är många från Söderort som rör sig ner mot Flemingsberg och Södertörn. Spårvägen skulle vara ett bra resalternativ för dem, säger hon.

Det finns också ett tydligt samband mellan kollektivtrafik och fler bostäder.

– Det här är en möjlighet att förändra stadsbilden längs Skärholmsvägen med både spårväg och nya bostäder, säger Lorena Delgado.

Tidplanen för projektet är dock oviss. I dagsläget saknar landstinget pengar.

– Men att de ordnar ett samråd tyer väl på att de vill att spårvägen ska byggas, säger Lorena Delgado hoppfullt.

Fakta