Minimal risk att åka dit för trafikbrott

Tre grova fortkörningar har rapporterats i Upplands-Bro i år.
Tre grova fortkörningar har rapporterats i Upplands-Bro i år.
Hittills i år har tre personer åkt fast för grov fortkörning i hela Upplands-Bro.
När polisen är pressad prioriteras trafikövervakningen bort.
Trots att just polisens närvaro enligt forskare är avgörande för att förhindra olyckor.

”Snart börjar skolan igen och det MÅSTE bli någon bättring för alla skolbarn.”

”Måste det bli en olycka först innan ansvariga vid kommunen reagerar?”

”En olycka hänger i luften.”

Så låter det när Upplands-Broborna kontaktar kommunens webbaserade kundservice i trafikfrågor. Trots att flera hastighetsdämpande åtgärder genomförts det senaste året är det många som struntar i reglerna.

Och risken att åka dit är försvinnande liten, visar siffror som Mitt i tagit del av. Hittills i år har polisen rapporterat tre grova fortkörningar i Upplands-Bro.

Poliser i polisområde Stockholm nord, som Mitt i har varit i kontakt med, säger att trafikbevakningen i det närmaste är obefintlig sedan den särskilda trafikgruppen lades ner i samband med polisens stora omorganisation 2015.

– Tanken är att alla ska göra allt och trafik ska hinnas med mellan larm som Regionledningscentralen beordrar ut oss på. Ingen har ett övergripande ansvar för trafikverksamheten utan allt ligger på den enskilde polismannen, säger en polis som Mitt i har pratat med.

”RISKEN ATT ÅKA DIT FÖR NÅGOT ÄR TOTALT OBEFINTLIG”

Låg bemanning gör också att trafikkontroller får stryka på foten.

– När det är två patruller på tre kommuner tar inkommande larm nästan all tid. Det är knappt att vi hinner med de larm som har prio ett. Det blir en otrolig stress för den enskilde. Många tycker också att trafik är trist så när ingen chef driver frågan så skiter många i det, säger en annan polis.

Att så få personer rapporterats för grov fortkörning kallar samma polis för patetiskt.

– Jag skäms när jag hör det. Risken att åka dit för något är totalt obefintlig.

Poliserna, som vill vara anonyma då de är rädda för repressalier, är övertygade om att följden blir en än är övertygade om att följden blir en ännu mer aggressiv trafiksituation.

– Faran är att den stora massan, sådana som du och jag, plussar på 10-20 kilometer i timmer och struntar i rödljus och heldragen linje om det aldrig är någon polis ute.

Jörgen Karlsson, som är chef för lokalpolisområdet i Järfälla och Upplands-Bro, säger att det i dag är fler som arbetar med trafiken, än vad det var före omorganisationen.

– Förut hade vi renodlade trafikgrupper som kunde ägna en stor del av sin tid åt trafikövervakning. I dag är det istället fler som kan arbeta med frågorna när tillfälle ges. Jag tror det är bättre för den enskilde medborgaren, säger han.

Vad säger du om att det rapporterats tre grova fortkörningar i Upplands-Bro hittills i år?

– Det låter väldigt lite. Det är förmodligen så att vårt trafikarbete har fått stå tillbaka med anledning av det trygghetsarbete vi utfört i Bro centrum under våren. Men självklart är det många mer än så som kör för fort i verkligheten, säger Jörgen Karlsson.

Samtidigt påpekar han att alla poliser som ska finnas i lokalpolisområden ännu inte är på plats.

– Det finns ett mål om att hälften av polisens resurser ska finnas i lokalpolisområden och arbeta med våra prioriterade områden och kärnverksamheten. Tyvärr är vi inte riktigt där än.