Missade chansen att göra cykelväg

Barnen från förskolan i Össebygarn får gå i vägrenen när de ska till Brottby.
Barnen från förskolan i Össebygarn får gå i vägrenen när de ska till Brottby.
Brottbyborna tvingas gå i vägrenen på den tungt trafikerade vägen mot Norrtälje.

Fjolårets planer på att bygga en cykelväg gick i stå. Och i dag finns inga nya pengar eller beslut på att göra Gamla Norrtäljevägen säkrare.

I neongröna västar, på led, promenerar barn från förskolan Garnstugan i vägrenen längs Gamla Norrtäljevägen. Promenaderna går ofta sträckan från Össebygarns kyrka, där förskolan ligger, till biblioteket eller andra platser i Brottby.

– Det är självklart inte optimalt. Skulle det finnas en gångväg in till Brottby skulle vi använda den, ­säger Lollo Hellström, förskole­chef på Garnstugan.

Förskolebarnen är inte ensamma om att hänvisas till vägrenen. Många Brottbybor vittnar om att samsas med den tunga trafik som passerar genom samhället och i den cykelplan som kommunen håller på att tas fram höjs rösterna för nya cykelvägar i området.

– När jag går på vägen är det väldigt obehagligt, jag vet att bil­arna kör fort. Det är livsfarligt, ­säger Brottbybon Lina Janebäck.

För ett år sedan fanns ett beslut om att bygga en ny cykelväg.

I samband med att en vattenledning skulle dras fick kommunen ett förmånligt erbjudande, där den entreprenör som drog ledningen även åtog sig att bygga cykelbanan till en kostnad på cirka 300 000 kronor.

Men entreprenören bröt avtalet med kommunen, eftersom entreprenören inte kom överens med markägaren i området om hur cykelbanan skulle dras.

Byggs cykelvägen i dag, kostar den minst två miljoner kronor, till skillnad från de 300 000 kronor den skulle ha kostat förra året.

– Vi hade chansen att göra ett klipp, men den chansen sprack, säger Elwe Nilsson (M), ordförande i kommunstyrelsens teknik- och fastighetsutskott.

– Om kommunen ska lägga miljonbelopp på en ny väg ska det budgeteras och beslutas i fullmäktige. Nu är den planerade cykelvägen en del av cykelplanen, och det finns nog andra cykelvägar som är viktigare att bygga, tillägger han.

Förutsatt att kommunen betalar ser Trafikverket gärna att cykel­vägen byggs ur säkerhetssynpunkt. Men bollen ligger hos kommunen.

Mattias Andersson (C) bor själv i området och tycker att kommunen bör lyfta frågan om cykelbanan igen.

– Det är inte okej att bara släppa bollen. Ansvariga politiker borde agera. Jag skulle inte rekommendera någon att gå längs den vägen, säger han.

Just nu är det alltså oklart hur länge Brottbyborna kommer att få fortsätta gå längs vägrenen. Den berörda sträckan finns med som en föreslagen cykelväg i den kommande cykelplanen, men har lägre prioritet än andra cykelbanor i området.