ANNONS

Utbrett missnöje med skolmaten på Kunskapsskolan i Spånga

Illustrationsbild.
Både elever och lärare har klagat på skolmaten i Kunskapsskolan. Bilden är genrebild, som har inte tagits på Kunskapsskolan.
Kalla rätter och slarv med specialkosten. Kunskapsskolans elever är minst sagt missnöjda med skolmaten från Närda - och det är även skolans ledning.
Gunilla Persson, rektor på Kunskapsskolan i Spånga, är tydlig i sin kritik:
– Eleverna är inte nöjda och inte vi på skolan heller.
ANNONS

Efter köttskandalen i februari där obesiktigat polskt kött serverades på 26 Stockholmsskolor bröt Kunskapsskolan med matleverantören Kleins Kitchen. I stället tecknade skolan, som bland annat finns i Spånga, avtal med det nystartade bolaget Närda efter en central upphandling.

Rektorn: ”Inte nöjda”

Men elever vid Kunskapsskolan i Fruängen som kontaktat Mitt i är missnöjda med den nya matleverantören. Kritiken handlar bland annat om att rätter serverats kalla, att information till allergiker inte har skrivits upp så som den ska och att glutenintoleranta har fått nöja sig med att bara äta potatis.

Också Kunskapsskolan i Spånga har Närda som matleverantör, och rektorn Gunilla Persson håller med om kritiken:

”Även vi har haft omfattande problem med bland annat specialkost, leveranser och matkvalitet. Eleverna är inte nöjda och inte vi på skolan heller. Jag vet att man jobbar intensivt på att få en förbättring och jag hoppas att vi snart kan se resultatet av det”, skriver hon i ett mejl till Mitt i.

 

Inte rätt näringsvärden

Kunskapsskolan hoppades att bytet av leverantör skulle leda till bättre skolmat, men de högt ställda förväntningarna har inte infriats, enligt Kunskapsskolans kommunikationschef Sofi Klang.

– Tyvärr har vi inte varit nöjda. Vi har inte alltid fått de leveranser vi ska ha och maten har inte alltid innehållit rätt näringsvärden. Vi hade betydligt högre förväntningar än så här, säger hon.

När det gäller specialkosten skickar skolan nummerkodade listor till Närda. Skolan har i sin tur en lista med namn och nummer för att koppla rätt kost till rätt elev. Maten levereras i märkta förpackningar, värms upp på plats och lämnas ut till eleverna, som inte själva ska behöva identifiera sin egen kost.

ANNONS

”Helt oacceptabelt att inte bli mätt”

Sofi Klang delar bilden av att det har varit stora problem med specialkosten.

– Det har varit otydliga innehållsförteckningar och svårt att få till en struktur för att rätt elev ska få rätt mat. Det har varit en del situationer som har varit mycket problematiska.

Hon har förståelse för elevernas klagomål och uppger att även lärarna, som äter samma mat, har reagerat.

– Att man inte blir mätt är en synpunkt vi har fått från många håll och som är helt oacceptabel. Det är klart man ska bli mätt på skolmaten, säger Sofi Klang.

 

”Utmaning att leverera rätt specialkost”

Närda, som har centralkök i Varberg, marknadsför sig med ett sous vide-koncept där färdiglagad vakuumförpackad mat levereras nedkyld och värms på plats. I avtalet ingår också personal som används på vissa skolor.

Mitt i har varit kontakt med Närda, som valt att svara via mejl. Företaget uppger att det alltid är ”en utmaning att kunna leverera korrekt specialkost i början på ett läsår” och att det tog drygt en månad innan de fick korrekt information från skolorna. Sedan vecka 40 tycker Mikael Fredriksson att leveransen av specialkost har fungerat bra.

Har kopplat in jurister

Enligt Sofi Klang har Kunskapsskolan under hösten arbetat parallellt med två olika spår för att lösa situationen. Det ena är att skolan tillsammans med Närda arbetar med en åtgärdsplan och för en diskussion om framtiden.

– Det andra är att vi har jurister inkopplade som tittar på det här. Där kan jag inte gå in så mycket på detaljer, det är ett känsligt läge i en jätteviktig fråga, men vi är verkligen inställda på att våra elever ska få bra skolmat, säger hon.

Närdas försäljningschef Mikael Fredriksson ger inget konkret svar på om på några åtgärder kommer att vidtas från Närdas sida, men menar att de alltid lyssnar på synpunkter som kan föra dem framåt.

”Det är en situation mellan oss två parter som jag inte vill gå in på djupare här men jag kan säga att vi har ett mycket bra samarbete, ett långt avtal och en samsyn i allt”, skriver han.

 

ANNONS