Mitt i provåkte Citybanan – se filmen

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) gjorde sitt första besök i Citybanans tunnel.
Infrastrukturministern Anna Johansson (S) gjorde sitt första besök i Citybanans tunnel.
Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) var en av dem som testade att åka i tunneln för första gången.
Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) var en av dem som testade att åka i tunneln för första gången.
Den nya stationen Stockholm City ligger direkt under den blåa linjen, 45 meter ner i marken. Konstverket heter "Skies", gjort av Astrid Sylwan med ateljé i Nacka.
Den nya stationen Stockholm City ligger direkt under den blåa linjen, 45 meter ner i marken. Konstverket heter "Skies", gjort av Astrid Sylwan med ateljé i Nacka.
Infrastrukturministern Anna Johansson (S) gjorde sitt första besök i Citybanans tunnel.
Infrastrukturministern Anna Johansson (S) gjorde sitt första besök i Citybanans tunnel.
Spåren i pendeltågstunneln Citybanan är på plats.

Mitt i fick följa med på en förhandstur – innan tunneln öppnar för allmänheten 2017.

Rallarna har nu lagt spår i hela den sex kilometer långa tunneln i Citybanan, som går mellan Stockholm södra och Tomteboda.

Den nya pendeltågstunneln öppnar för allmänheten först år 2017, men Lokaltidningen Mitt i fick följa med på en förhandstur på torsdagen.

Det var det förväntan i luften innan det lilla dieseltåget startade som skulle föra gruppen av reportrar, tjänstemän och politiker från Stockholm Södra till Tomteboda i Solna. Tunnlarna kändes stora och luftiga och det fanns ett stort pressuppbåd på plats.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) var en av de som testade att provåka. Det var första gången hon besökte tunnlarna.

– Det känns jättespännande. Det är ett av de riktigt stora projekten i tågsverige, säger hon.

Vad betyder citybanan för Stockholm?

– Den betyder jättemycket. Det är viktigt att få upp kapaciteten och minska förseningarna i pendeltågstrafiken.

Finansborgarrådet i Stockholm Karin Wanngård (S) var också med på förhandsturen.

– Det känns jättebra. Härligt att det är på plats, äntligen. Bara att få åka här, insupa atmosfären och se de nya perrongerna och stationerna är fantastiskt.

För Stockholms tillväxt behövs bra infrastruktur, menar finansborgarrådet.

– Med citybanan kan vi utöka pendeltågstrafiken med tätare turer. Som resenär ska man kunna räkna med att komma fram i tid.

I nära sju år har det sprängts för Citybanan under Stockholm. Totalt har 4,3 miljoner ton berg motsvarande 30 Hötorgsskrapor sprängts bort för den sex kilometer långa pendeltågstunneln och de två nya stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan.

Bygget har gått något snabbare enligt tidsplan. Men allt har inte gått smärtfritt. Fem personer som arbetat med tågtunneln har dött under arbetets gång.

– Det är fruktansvärt tragiskt. Värt att notera är att dödsolyckorna inte skett i tunneldriften utan i arbeten på ytan. Det har gjorts utredningar som visar att det inte gjorts några systematiska fel, utan det är enskilda tragiska händelser, säger Kjell-Åke Averstad, Citybanans projektchef.

Kostnaden för projektet är smått hisnande 17 miljarder kronor. Ungefär lika mycket som Södermalms stadsdelsnämnds budget för 8 år.