Min lokala hjälte

Mitt i testar två problemgator

Lokaltidningen Mitt i: reporter gav sig ut med fartkamera för att se hur fort det gick på Andelsvägen i Häggvik.
Lokaltidningen Mitt i: reporter gav sig ut med fartkamera för att se hur fort det gick på Andelsvägen i Häggvik.
Lokaltidningen Mitt i gav sig ut med fartkamera för att se hur fort det gick på Andelsvägen i Häggvik.
Lokaltidningen Mitt i gav sig ut med fartkamera för att se hur fort det gick på Andelsvägen i Häggvik.
Just nu fokuserar kommunen på trafiken i Häggvik och Norrviken. Mitt i testade hur fort det verkligen gick.
Just nu fokuserar kommunen på trafiken i Häggvik och Norrviken. Mitt i testade hur fort det verkligen gick.
På Vibyvägen i Norrviken körde drygt en tredjedel över 60 kilometer i timmen.
På Vibyvägen i Norrviken körde drygt en tredjedel över 60 kilometer i timmen.
Andelsvägen i Häggvik har lyfts fram som en av de mest problematiska vägarna i Sollentuna av medborgarna.

När Lokaltidningen Mitt i gav sig ut med fartkamera körde 8 av 10 för fort.

Sollentuna kommun jobbar med satsningen Trygg i trafiken, där man ser över trafiksituationen område för område och fångar upp vad medborgarna tycker. I år fokuserar man på norra Häggvik och Norrviken. Två vägar som lyfts fram som extra problematiska är Andelsvägen och Vibyvägen.

– Ofta är det just mindre vägar i bostadsområden eller kring skolor som upplevs som problematiska. Många som bor i området tycker ofta till om hastigheterna på sina egna vägar. För att öka den upplevda tryggheten gör vi nu särskilda satsningar i utvalda områden, säger Theodor Bratt som är trafikplanerare på Sollentuna kommun.

När Mitt i mätte hastigheten med hjälp av en fartkamera på Andelsvägen körde 43 av 50 bilister för fort. Drygt en femtedel körde över 40 på 30-sträckan som går till Häggvik station och genom ett bostadsområde, som korsas av många barn och cyklister. Den som körde snabbast under vårt test gasade förbi i 49 kilometer i timmen.

– Det var ju inte bra. Vi jobbar med hastighetsmätningar både på större och mindre vägar, och det kan absolut vara en väg där vi behöver göra mer insatser, säger Emil Andersson som är lokalpolisområdeschef i Sollentuna.

Medborgarna har förutom hastigheten även lyft fram att vägen är svår att korsa och att sikten är dålig.

– Själva upplevelsen av vägarna är också något vi jobbar med. Ibland kan det upplevas som att det går väldigt snabbt på vägarna, eller att man ser dåligt när man ska gå över. Det bidrar ju till helhetsintrycket av vägen.

– Vi fokuserar främst våra insatser på vägar med höga hastigheter, och då är det inte bostadsområden som är prioritet utan de större vägarna, fortsätter Theodor Bratt.

Marcus Broman är en av dem som bor i området och han tycker att det borde göras något åt vägen.

– Det är många bilister som kör fort här. Det är mörkt och dålig sikt på grund av träden, vilket är obehagligt när man själv ska gå över vägen eller när man ser barn och cyklister korsa den, säger han.

När Mitt i mätte hastigheten på Vibyvägen, som också pekats ut som en problemväg av medborgarna, var det bara 12 av 70 bilister som höll sig till hastighetsbegränsningen på 50 kilometer i timmen. Den högsta hastigheten som uppmättes var 72.

– Det finns många mellanstora gator där det i dag är 50 kilometer i timmen som vi har börjat se över om vi ska sänka till 40 kilometer i timmen i stället. Men det är en översyn som sker just nu, och det är inte så långt gånget ännu, säger Theodor Bratt.

Fakta

Så gick testet till:

Vi valde att testa Andelsvägen i Häggvik och Vibyvägen i Norrviken då det är två vägar som lyfts fram som problematiska av medborgarna i kommunens översyn.

På Andelsvägen var vi på plats med fartkamera mellan klockan 16 och 17 den 27 oktober.

50 bilar körde förbi, 43 av dem körde för fort. Den högsta hastigheten som uppmättes var 49 kilometer i timmen.

På Vibyvägen, som går förbi Runbacka skola och genom ett bostadsområde, var vi på plats mellan klockan 11 och 12 den 28 oktober.

Totalt körde 70 bilar förbi och 58 av dem körde över 50 kilometer i timmen. Den högsta hastigheten som uppmättes var 72 kilometer i timmen.