Min lokala hjälte

Mitt i testar: Expressfyran ska sänka restid

Efter ökad trängsel längs fyrans linje testas ny expressbuss.
Efter ökad trängsel längs fyrans linje testas ny expressbuss.
Alla som tar fyran på morgonen vet vilken trängsel det innebär, men nu testas ny "Expressfyra". Mitt i hängde med på premiäråket.

Mitt i har tidigare rapporterat om den ökade trängseln vid Odenplan, och imorse var det förvirrade miner när bussen närmade sig från Stadsbiblioteket. De morgontrötta resenärerna hoppades på att se fyran mot Gullmarsplan men på skylten stod det ”LINJEMÄTNING”.

Ut hoppar en SL-anställd som glatt ropar att ”vi testar en ny expressbuss så ska ni till Fridhemsplan, Hornstull, Skanstull, Södra station eller Gullmarsplan är det bara hoppa på”.

Sakta men säkert släpper resenärerna på sin skepsis och börjar kliva på.

– Idag är det premiär för ett test inför en pilot. Så det är otroligt tidigt, säger Maria Dahlman, affärs- och verksamhetsutvecklare på Keolis som kör delar av SL:s busstrafik.

Mitt i åkte sträckan Odenplan-Hornstull som med vanliga fyran ska ta 17 minuter, en tid som sällan hålls under rusningstid. Med expressfyran var Mitt i framme i Hornstull på knappa tio. Hela sträckan Östra station-Gullmarsplan ska avklaras på 35 minuter, nästan 10 minuter snabbare än vanliga.

Totalt var de ute och körde i två timmar för att se om expressbussen kunde köra om de vanliga bussarna på vägen och höra vad resenärerna tycker.

– Det gick att köra om, reaktionerna var positiva och informationen om att bussen inte stannade på alla stationer gick fram. Det gick helt enkelt väldigt bra, säger Maria Dahlman.

Idén föddes i höstas och pilotprojektet väntas rulla igång i vår. I nuläget är bara sträckan Östra station-Gullmarsplan aktuell. Stoppen däremellan är Skanstull, Södra station, Hornstull, Fridhemsplan och Odenplan.