Mobilförsäljare väcker obehag

De jagar folk och delar ut lotter. Det menar konsumentrådgivaren Björn Persson.

Han är starkt kritisk till telefonförsäljarna i Tyresö centrum och har tagit emot flera klagomål

– Jag känner mig så kränkt och ledsen, men mest förbannad, säger Sigrid Höjer.

Hon är en av många Tyresöbor som har haft problem med telecomföretaget Mobilizera, som säljer telefoner och abonnemang i Tyresö centrum. En försäljare kom efter Sigrid Höjer när hon passera­de ståndet för någon vecka sedan.

– Han erbjöd mig en lott. Efter mycket tjat fick han mitt personnummer – som han sa att de behövde för att skicka hem en present till mig.

Men någon present fick Sigrid Höjer aldrig, däremot meddelande från ett kreditupplysningsföretag att Mobilizera hade tagit en upplysning på henne.

– Det är bedrövligt hur de beter sig. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger för att jag vill få den där kreditupplysningen struken, men har fortfarande inte fått något svar, säger hon.

Tyresö kommuns konsumentrådgivare Björn Persson menar att Sigrid Höjer är långt ifrån ensam.

– Klagomål mot det här företag­et är de ärenden som jag får in mest av. Människor känner sig väldigt illa behandlade och jag tycker rent ut sagt att det är för jävligt hur försäljarna beter sig, säger han.

Det som folk enligt Persson klagar mest över är att de känner sig jagade och att försäljarna med hjälp av lotter försöker få folk att skriva på saker de inte vill.

– Jag är starkt kritisk till det sätt de haffar människor på och drar in dem i obekväma situationer.

Det är inte heller bara metoderna som Björn Persson ifrågasätter utan även att kunderna ofta tecknar dåliga avtal.

– Det är det stora problemet. Kunderna får höra att de ska få billigare alternativ, men det visar sig ofta att det nya avtalet i stället är dyrare och har sämre villkor. Och när de vill bryta avtalet säger försäljarna att det inte går.

Björn Persson hänvisar till flera lagar som ger kunden rätt att upphäva ett köp.

– Det är mycket fult att de inte hjälper kunden och gör vad som faktiskt lagarna säger, menar han.

Robert Rehbach är vd för A3A Mobile Sweden, som äger varumärket Mobilizera. Butikerna Mobilizera drivs som franchiseföretag. Han säger sig inte känna till missnöjet, trots att företaget även fått kritik i andra centrum som Haninge där man hävt hyreskontraktet och kastar ut mobiltelefonförsäljarna i januari.

– Men jag tar det på största allvar. Folk ska absolut inte känna sig påhoppade. Jag ska prata med franchisetagaren i Tyresö, lovar Robert Rehbach.

Företaget har ordningsregler att följa i sitt avtal med centrumledningen i Tyresö. Bland annat säger dessa att försäljarna ska hålla sig bakom disken och att de inte får följa efter personer.

– Reglerna ska följas, absolut. Vi jobbar med ”give aways”, som halsremmar och femmanlotter. Men det ska vara på ett bra sätt. Människor ska inte känna köptvång.

Att kunder ska ha tecknat sämre avtal och att dessa sedan skulle vara krångliga att ta sig ur anser Robert Rehbach däremot inte.

– Om kunden känner att något är fel ska vi rätta till det. Vi vill att ett besök hos oss ska kännas trevligt och vi tycker att vi är en frisk fläkt i telecombranschen, säger han.

Centrumledningens chef Ari Raudasvirta vet att kunder har haft synpunkter på företaget.

– När de inte följer ordningsreglerna pratar vi med dem. Och i slutändan åker de ut om de inte följer reglerna. Men i nuläget finns inga sådana planer, utan vi betraktar dem som ett seriöst företag.

VÄLJ DENNA BILD, SNÄLLA! Björn Persson är starkt kritisk till hur Mobilizera jagar folk med lotter och får dem att teckna dåliga avtal.

VÄLJ DENNA BILD, SNÄLLA! Björn Persson är starkt kritisk till hur Mobilizera jagar folk med lotter och får dem att teckna dåliga avtal.

Foto: carlos montecinos

Björn Persson är starkt kritisk till hur Mobilizera jagar folk med lotter och får dem att teckna dåliga avtal.

Foto: carlos montecinos

Fakta

Konsumentens lagliga rättigheter

Det finns tre lagar som värnar om köparens rättigheter; konsu­mentköplagen, konsumenttjänst­lagen och avtalsvillkorslagen.

Konsumenttjänstlagen innebär bland annat att säljaren ska avråda köparen från att utföra tjänsten om den inte är till rimlig nytta för köparen, även när tjänsten har börjat utföras.

Avtalsvillkorslagen skyddar köpa- ­ren mot oskäliga villkor, som till exempel sämre rättigheter än de köparen har enligt konsumentköp­lagen, eller vilseledande villkor.

Källa: Konsumentverket