Möblerade bostäder ska locka unga och skilda

Veidekke säljer lägenheter med möbler och husgeråd i Kallhäll.
Här får grannar likadana vardagsrum - in i minsta detalj.
Veidekke säljer nybyggda lägenheter i Kallhäll och just nu får man de "all inclusive", alltså fullt möblerade på köpet. Något de tror kommer locka unga, nyskilda och arbetspendlare.

I nybyggda projektet Kallhällsparken i Järfälla har flera ettor, tvår, treor och fyror legat ute för försäljning i flera månader. Men från och med i söndags har Veidekke ett lite annorlunda erbjudande för köpare.

Köp en lägenhet och få den fullt möblerad på köpet.

Lägenheterna ligger i nybyggda Kallhällsparken.

Lägenheterna ligger i nybyggda Kallhällsparken.

– Vi ser att det finns ett behov av att kunna köpa en lägenhet möblerad. Många unga vuxna som flyttar hemifrån saknar allt och vill inte lägga tid på att åka runt och köpa möbler. Även vuxna som har nyligen har separerat och arbetspendlare kan ha behov av en komplett uppsättning möbler, säger Filip Borgelin, projektutvecklare i Mälardalen på Veidekke.

I helgen hölls en visning med den första lägenheten som inretts av den inredningsarkitekt som Veidekke anlitat. Även om lägenheterna skiljer sig något i storlek är det möbler enligt den design som ingår för de som nappar på erbjudandet.

Man får alltså likadana möbler som sina grannar?

– Så kan man säga. Det är de möbler som har valts ut av vår inredningsexpert som ingår.

Är det här ett sätt för er att locka till er köpare på en sval bostadsmarknad?

Möbler och husgeråd ingår i priset.

Möbler och husgeråd ingår i priset.

– Vi har regelbundet olika kampanjer för olika projekt. Kallhällsparken är ett fint projekt och har en hög kvalitet, nära till parkområden. Det har sålt bra redan innan.

Erbjudandet gäller tillfälligt i de ettor och tvåor som säljs i Kallhällsparken. I dagsläget finns inga planer på att sälja färdiginredda lägenheter på andra platser men det är inget som Filip utesluter.

– Vi tror att det finns en efterfrågan på marknaden. Vi får utvärdera efter den här kampanjen hur det har gått.

Än så länge har Veidekke ingen information om huruvida några köpare har nappat på att köpa en lägenhet ”all inclusive”.