Moderaterna: Utred om cyklarna ska få bilarnas körfält på Liljeholmsbron

Det behöver göras trafiksimuleringar innan man tar ett beslut om att stänga av bilarnas körfält på Liljeholmsbron och Stadsgårdsleden tycker Cecilia Brinck, (M), vice ordförande i trafiknämnden.
Det behöver göras trafiksimuleringar innan man tar ett beslut om att stänga av bilarnas körfält på Liljeholmsbron och Stadsgårdsleden tycker Cecilia Brinck, (M), vice ordförande i trafiknämnden.
Moderaterna vill att effekterna ska utredas bättre innan man ger bort bilarnas körbana till cyklister på Liljeholmsbron och Stadsgårdsleden.

– Vi måste få bättre koll på vad som händer när man stänger av ett körfält, säger Cecilia Brinck, (M), vice ordförande i trafiknämnden.

Bilarnas körfält blir till cykelbanor på Liljeholmsbron och Stadsgårdsleden. Det förväntas trafiknämnden besluta på sitt nästa möte. Totalt satsas nära en kvarts miljard på olika cykelåtgärder i stan, vilket Mitt i berättade om tidigare i veckan.

Cecilia Brinck, (M), är vice ordförande i trafiknämnden och är i stort för cykelplanen.

– Det är jätteviktigt med bra infrastruktur för cyklister, säger hon.

Men när det gäller Liljeholmsbron, där ett av dagens körfält i södergående riktning föreslås tas över av cyklar, tycker hon att det behövs en klarare bild av effekterna av en avstängning.

– Cykelbanan är smal, dålig och farlig i dag på Liljeholmsbron. Men vi måste få bättre koll på vad som händer när man stänger av ett körfält, genom att till exempel göra trafiksimuleringar.

När det gäller Stadsgårdsleden tycker hon också att det finns frågor att besvara. Som hur får man de nya bredare cykelbanorna att fungera i samband med Slussen och det temporära bussgaraget som kommer att finnas här.

– Det är knepigt. Det är ett hårt trafikbelastat område. Även här får man titta på trafiksimuleringar, säger Cecilia Brinck.

Trafiknämnden tar det officiella inriktningsbeslutet om de nya cykelbanorna på sitt möte den 16 juni.