Min lokala hjälte

Modigt om modets möjligheter

Sofia Hedman och ett humoristiskt plagg av Alexis Themistocleous.
Sofia Hedman och ett humoristiskt plagg av Alexis Themistocleous.
Uställningscuratorn Sofia Hedman vill få oss att tänka på hur vi använder våra kläder. Beckmanselever har hängt en livstidsförbrukning av kläder i taket.
Uställningscuratorn Sofia Hedman vill få oss att tänka på hur vi använder våra kläder. Beckmanselever har hängt en livstidsförbrukning av kläder i taket.
Vi lever i en tid som tappat tron på ideologier och utopier. Men på Liljevalchs vill curatorn Sofia Hedman väcka hoppet om en bättre värld. Utopian Bodies ska ge oss tillbaka tron att förändring är möjlig.

– Man fokuserar ofta på problemen i mode men det finns också väldigt mycket möjligheter, säger hon. Alla har ju en relation till mode vare sig vi vill eller inte. Ofta tänker man på mode som trender men det är så mycket mer.

Museichefen Mårten Castenfors har haft tankar på en modeutställning i flera år.

– Men i allmänhet blir de så tråkiga. Jag ville göra ett äventyr och därför tog jag kontakt med Sofia. Modevärlden är väldigt intern, väldigt äcklig. Därför var det nödvändigt att hitta någon som står utanför.

Sofia Hedman har läst psykologi och modevetenskap. De senaste åtta åren har hon bott i London och gjort internationella utställningar om mode, utställningar som ofta lutat mot konst.

Utopian Bodies löper genom elva salar med lika många teman. I varje sal finns minst ett nyckelplagg, totalt 16 stycken, som specialbeställts av svenska designers och runt dessa grupperar sig resten. Hantverk, motstånd och skönhet, förändring och kärlek hör till de begrepp som undersöks.

Det går att ta bara flyta genom rummen och häpna över plaggens uttryck, så som många besökare antagligen kommer att göra. Men Sofia Hedman vill utmana vårt sätt att tänka på kläder. För utställningen är mer än underhållning för ögat.

– Det här är den utopiska värld som vi måste uppnå, annars går vi under. Vi måste hitta en annan relation till vår konsumtion, säger hon.

I en sal bildar otaliga lastpallar ett slags landskap i olika nivåer. Temat är hållbarhet och det dryga dussinet plagg här inne ska på olika sätt visa på hur kläder kan vara mer hållbara.

– Vi ser på material, tillverkningsprocesser, återbruk och hur man kan göra kläder utan att lämna fossila fotspår.

Här finns en bronsskimrande, draperad skapelse av colombianska Miguel Mesa Posada gjord av ett enda stycke tyg. Fibrerna är av återvunna bildäck.

Med Utopian Bodies tar Liljevalchs i från tårna.

– Det är en gigantisk satsning, säger Mårten Castenfors. Vi har ju byggt om hela anläggningen.

Det är den mest kostsamma utställning han hittills haft och även om han säger ha god koll på pengar är han lite nervös dagarna innan vernissage.

– Jag är jättetrött. Har inte sovit på två nätter. Men samtidigt är det kul. Efter det här stänger vi och flyttar vårsalongen till Gallerians tak.

Men dyrt blir det.

– Ja, men vi hoppas också få många besökare. Om Gud är god kan vi sälja utställningen. Jag tror inte vi får pengarna tillbaka, snarare blir det äran som räknas.

Fakta

Christian Dior och Issey Miyake

Utopian Bodies – fashion looks forward öppnade i fredags och pågår fram till den 7 februari.

Liljevalchs hittills dyraste utställning. Gjord av Sofia Hedman och Serge Martynov.

200 objekt visas, därav 150 plagg, i elva salar med lika många teman.

40 svenska och 80 internationella designers är representerade. Kända namn som Christian Dior och Issey Miyake blandas med mindre kända som Beanotherlab och This is Sweden.