Mogert vill satsa på Östberga

Slitet centrum och försämrad kollektivtrafik.

– Östberga har lämnats ensamt länge, säger stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S).

Men nu ska stadens minsta miljonprogramsområde rustas.

Östberga har länge varit bortglömt och isolerat och de redan usla förbindelserna ska försämras ännu mer.

– Det är verkligen inte ett område som har behandlats väl. Det finns en viss social problematik och transportmässigt är det en otroligt dålig situation. Det finns problem men samtidigt potential att göra mycket. Så småningom kommer Östberga att hänga ihop med Årstafältet och Slakthusområdet och inte vara isolerat som idag, utan en del av något mycket större, säger stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S).

Nu tar staden ett samlat grepp på stadsdelen i en unik satsning. Arbetet sker i samarbete med Kommissionen för ett hållbart Stockholm och Samverkan Östberga som är en samverkansgrupp med representanter från flera förvaltningar inom staden och polisen. I fredags och lördags var det öppet hus i Östbergaskolans matsal.

Mellan 800 och 1 000 lägenheter planeras, det slitna centrumet ska rustas och skolan kan få mer resurser. När det gäller kollektivtrafiken kan det bli aktuellt med tillfälliga lösningar.

På sikt kan det bli aktuellt med en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö med en station i Östberga. Ett annat alternativ är att snabbspårvägen kan byggas ut och gå via Östberga.

Det här ligger långt fram i tiden – vad kan ni göra nu?

– Om landstinget fortsätter att behandla Östberga på det här sättet får vi se om vi kan hitta en tillfällig lösning, som vi gjorde i Hammarby sjöstad i väntan på spårvägen. Det går inte att köra båtar över Årstafältet, men vi kan ha en tillfällig busstrafik till Gullmarsplan eller Årstaberg, säger Roger Mogert.

– Kollektivtrafiken är en av de absolut viktigaste sakerna att lösa. Idag tar det 40 minuter till city, det är motsvarande restid till stationer som ligger längst ut i tunnelbane- och pendeltågsnätet.