Häng med en av Lidingös parkeringsvakter

Anastasios Arsoniadis
Anastasios Arsoniadis tycker att det är lugnare att jobba på Lidingö än inne i stan. "Där var det tusentals bilar som flyttades hela tiden. Men det funkade också."
Förra veckan rapporterade Mitt i om att antalet utfärdade p-böter på Lidingös fyrdubblats på tio år. En av dem som håller vägarna säkra är parkeringsvakten Anastasios Arsoniadis.
Fakta

Anastosios Arsoniados

Ålder: 32 år
Bor: Vällingby
Gör: Jobbar sedan två år som parkeringsvakt på Lidingö.
Favoritplats på Lidingö: Elfvik – ”Där händer det att konferensgäster ställer sig på bussens vändplan”

Anastasios Arsoniadis har redan kört runt många timmar när vi träffas en kall vinterdag på Lidingsbergsvägen. Nu böjer han sig ner och inspekterar ett av däcken på en Nissan. Han antecknar ”klockslagen” som ventilerna står på. Det är så han får reda på om bilen stått still sedan han var här i går.

Anastasios Arsoniadis

Anastasios Arsoniadis skriver upp vilket ”klockslag” hjulens ventiler står på, för att kunna åka tillbaka och kontrollera att bilen inte stått parkerad för länge.

Om det hade snöat som det gjorde den där onsdagen för ett par veckor sedan hade han låtit vissa saker bero.

– Då bestämde Lidingö stad att vi inte skulle kontrollera bilar på vägarna.

Under ett åtta timmars arbetspass hinner Anastasios Arsoniadis runt hela Lidingö. Ena dagen är det ett specifikt skolområde som kontrolleras extra, nästa dag är det ett annat. Ibland har det kommit in klagomål till tekniska förvaltningen som behöver kontrolleras. Här är det mycket lugnare än i stan, där han jobbade tidigare.

– Det är ett ganska fritt jobb. Jobbar man på ett område som jag har gjort i två år rullar det på. Då vet jag vart jag ska åka.

LÄS MER: Lidingös p-böter har fyrdubblats på tio år

LÄS MER: 94 p-böter på tre veckor

LÄS MER: P-förbud hot mot äldres säkerhet

Källängsvägen, Torsvikssvängen och Larsbergsvägen är några vägar där bilar ofta parkerar fel, berättar Anastasios Arsoniadis. Vi kör förbi Bodalsvägen, den mest lappade platsen på Lidingö hittills i år. Här hade 477 felparkeringsavgifter delats ut under årets första tio månader.

– Det är en ganska stor gata som har flera regleringar. Den har både 24-timmars och 7-dygnsparkering, och p-förbud. Vi har fått mycket klagomål från allmänheten om att bilar står för länge här.

Till skillnad från en del parkeringsvakter som jobbar på privat mark får Anastasios Arsoniadis ingen provision baserad på hur många felparkeringsavgifter han delar ut. Det är bra, tycker han. Ofta tar han tillbaka lappen om bilägaren dyker upp och förklarar sig.

– Hellre fria än fälla. Är det inte något grovt tar vi bort lappen. Men inte om det är övergångsställen eller gångbanor. Där är det nolltolerans.

Anastasios Arsoniadis

Anastasios Arsoniadis.

Vad är det svåraste med ditt jobb?

– Det är vad folk tycker om oss. De ser oss som att vi försöker lappa bilar. Men vi är inte här för att kommunen ska tjäna pengar. Skulle vi inte finnas skulle det vara kaos. En mamma skulle inte kunna gå över med barnvagnen på gångbanan om det stod en bil där utan tvingas gå ner på körbanan. Det skulle inte vara säkert.

När arbetspasset är slut kör Anastasios Arsoniadis tillbaka till stan och lämnar Securitas-bilen vid huvudkontoret på Kungsholmen. Jag kan inte låta bli att fundera på hur det fungerar med toa- och matpauser när man jobbar i en kommun utan kontor. Ett fikarum i stadshuset, får jag till svar.