Så snuskiga är Vallentunas restauranger

Fårost som egentligen är koost och smutsiga fritöser.

Många restauranger slarvar med de små detaljerna, säger kommunens miljöinspektör.

Samtidigt säger en restaurangägare att kontrollanterna är för petiga.

Sedan i mars i år har 24 inspektioner mot olika restauranger, både oanmälda och uppföljande, gjorts i kommunen.

Enligt Mitt i:s granskning var det endast tre restauranger som klarade sig helt utan anmärkning.

– De flesta restaurangerna sköter sig bra, men det finns brister på en del, helt klart, säger Haileselassie Yibrah, miljöinspektör.

Oftast handlar det om att restaurangerna inte har rätt information om vilka allergiframkallande ingredienser som finns i maten, något som det blivit krav på sedan årsskiftet.

– Enkelt kan man säga att restaurangerna måste kunna redogöra för kunderna vad maten innehåller, säger Haileselassie.

I ett fall på en inspektion som gjordes i början av september hade restaurangen skrivit att en rätt innehöll fårost i menyn men i själva verket använde man koost.

– Det är direkt vilseledande. Det kan få förödande konsekvenser för kunden om han eller hon har en allergi mot något som finns i rätten men som inte står med på innehållet i menyn, säger han.

Andra problem enligt Mitt i:s genomgång är att fläktar och ventiler är bristfälligt rengjorda eller att personalen behöver uppdatera sin kunskap i livsmedelshygien.

– När något inte stämmer får de en anmärkning om det. Är det inte åtgärdat vid uppföljande inspektion kan vi skriva ett föreläggande om att de måste ordna bristerna eller i värsta fall stänga anläggningen, säger Haileselassie.

Någon restaurang har dock inte behövt stängas under tiden som han har varit anställd på kommunen.

Bör Vallentunaborna akta sig för att äta på restaurang?

– Nej det tycker jag inte.

När Mitt i besöker en pizzeria i Vallentuna säger ägaren att han tycker kommunens kontrollanter är för petiga i sina inspektioner.

– Det är jättebra att de kontrollerar, det finns de som fuskar. Men för mig som haft pizzerian här i flera år vet hur verksamheten ska skötas. Det som har blivit är att jag har fått sjukt mycket mer pappersarbete att göra, säger ägaren och fortsätter:

– Jag tillverkar tomatsås till pizzan två gånger i veckan, jag kan utantill vad såsen innehåller. Varför ska jag behöva skriva ned det för? Är någon kund osäker är det bara att de frågar mig.

Haileselassie säger att det inte är ett krav på att restaurangerna måste dokumentera skriftligt.

– Men det är bra om de gör det. Vad som krävs är att de kan redogöra för tillagningstid och bästföredatum. Visar det sig sen att de inte kan göra det när vi gör kontroll måste vi agera.