Roslagsbanan byggs ut och ska i framtiden fortsätta under jord fram till Odenplan och T-Centralen.
Tågen ska gå i en 3,5 kilometer lång tunnel som mest 65 meter under jord. Just nu utreder regionen hur tunneln ska se ut.
Samtidigt ska nya stationer byggas för Roslagsbanan vid Odenplan och T-Centralen medan Östra station läggs ner. De nya stationerna kommer att ligga under de stationer som redan finns för tunnelbana och pendeltåg men får samma entréer. Hur de ska ligga och se ut utreds också.
Dessutom byggs en servicetunnel som också ska fungera som utrymningsväg och kopplas till spårtunneln med tvärtunnlar. Det behövs även upp till fyra schakt för luftintag upp till marknivå. Var de ska ligga kommer att tas upp i senare samråd.
Nu bjuder regionen in till samråd om hur spåret ska dras, var de nya stationerna ska ligga och möjliga lägen för arbetstunnlar.
Det går att svara digitalt på regionens webb men det hålls också ett möte, där man kan få information och ställa frågor.
Mötet hålls inne i stan, i Gustav Vasa skolas matsal, på Karlbergsvägen 34 tisdag den 4 februari 16–18.