Mötesplatsen där både puls och stämning är på topp

Sverre Fogelström
Sverre Fogelström tränar två gånger i veckan och bjussar på både skämt och skratt.
Att träning är bra för kroppen vet de flesta. Men på Puls & Träning i Spånga fyller gymmet även en annan funktion. De populära seniorpassen har blivit en social mötesplats för äldre.
– Vi har bott i Spånga hela livet men lärt känna varandra först på gympan, säger Ingrid Vikström.

– Kom igen Sverre!

Ledaren Lena Isacssons ord tränger igenom musiken och landar tvärs genom träningslokalen, där deltagaren Sverre Fogelström har laddat med sexkiloshantlar.

– Men när alla tittar bort så tar jag de små! säger han och får de övriga i salen att skratta.

Gymmet har blivit en mötespunkt

2016 började gymmet Puls & Träning i Spånga med gymnastikpass för seniorer. 55 minuter en gång i veckan var tanken, men passet blev så populärt att det nu hålls fyra gånger per vecka.

Lena Isacsson leder seniorgympan.

Lena Isacsson leder seniorgympan. Foto: Ida Leveby Andersson.

Dunka dunka-musiken är precis som på de flesta andra pass, step up-brädorna och vikterna likaså. Det som skiljer är tempot och rörelserna.

– Vi kör styrka, balans, intervaller och försöker få med allt. Men vi har ett lite lugnare tempo, säger Lena Isacsson, som leder passet.

Vintertid ligger fokus på handleder och fotleder för att bättre stå emot halkan. Ingrid Vikström har märkt en stor skillnad i kroppen sedan hon började på passet för cirka ett år sedan.

Jag har mer rörlighet, bättre balans och är smidigare. Jag som knappt kunde ta på mig strumporna förut!

Ingrid Vikström

– Jag har mer rörlighet, bättre balans och är smidigare. Jag som knappt kunde ta på mig strumporna förut!

Men det bästa med seniorgympan är det sociala, tycker hon.

– Många av oss har bott i Spånga hela livet men lärt känna varandra först här på gympan. Vi har så roligt och peppar varandra.

Träning bromsar åldrandet

Den som tränar tre gånger i veckan kan bromsa det biologiska åldrandet med ungefär tio år, enligt vårdguiden. Och det är aldrig för sent att börja. En 80-åring kan öka sin kondition och muskelstyrka med mellan 50 och drygt 100 procent.

Träningsredskapen är detsamma som på de flesta pass. Men tempot på seniorpassen är lite lugnare.

Träningsredskapen är detsamma som på de flesta pass. Men tempot på seniorpassen är lite lugnare.

85-åriga Sverre Fogelström och frun Ulla-Britt vet. Tillsammans promenerar de från Bromsten och kör seniorpasset två gånger i veckan.

– Det är roligt och man märker skillnad, säger han.