Möttes av handskriven lapp: ”Resten av posten kommer i morgon”

Genrebild Postnord.
Genrebild Postnord.
Företagare på Lidingö möttes förra veckan av en handskriven lapp på dörren till postcentret - på grund av en sjuk chaufför skulle en del av posten inte komma förrän nästa dag. Det rapporterar SvD.

På torsdagen möttes en anonym företagare, som SvD pratat med, av en handskriven lapp på dörren till postcentret på Lidingö. Där stod det att bara en del av dagens post är sorterad. ”Resten kommer i morgon. Detta beror på sjukdomsfall bland chaufförerna”.

– Det är ju nonchalant mot alla oss företagare. Vi är ju hundratalet företagare med postboxar här. Vi måste kunna lita på att posten kommer. Hade exempelvis planet till USA ställts in bara för att en pilot är sjuk? Sådant här får inte fallera bara på grund av en sjuk chaufför, säger företagaren till SvD.

Fredrik Nilsson, regionchef för region öst på Postnord, tycker att det var lite dumt av personalen att skriva lappen. Han tycker att det hade varit bättre om personalen pratat med kunderna som kom för att hämta sin post på morgonen.

– Transporten från vår terminal i Rosersberg blev försenad, eftersom en av chaufförerna blev akut sjuk just när han skulle ge sig av. Det tog lite tid innan vi fått tag på en ny chaufför, så posten ankom en timme sent till Lidingö, säger han till tidningen.

Dessutom var det runt 200 försändelser som inte kom med alls den dagen. Till SvD säger Fredrik Nilsson att det är väldigt sällan sådana här händelser inträffar.

– Det här var akut sjukdom just då chauffören skulle åka, oftast får vi veta det tidigare. Vi kunde ha agerat bättre, genom att prata med kunderna i stället.

LÄS MER: Myndighetspost lämnades i trapphuset