MP vill ha fler pendelbåtlinjer

Flera stora byggprojekt kommer att sätta pendlarnas tålamod på prov de kommande åren. Därför vill Miljö­partiet att landstinget ska satsa mer på båttrafiken i Nacka och Värmdö.

Under 2013 kommer Danviksbron att renoveras. Anledningen till att renoveringen görs nästa år är att arbetet med Slussen är tänkt att starta under 2014, och avsikten är att bygg­trafik ska kunna använda Danviksbron.

När Slussen renoveras, så kommer Saltsjöbanan inte att gå till Slussen, vilket i sin tur kommer att öka pressen på busstrafiken över Danviksbron.

Och slutligen så är byggstarten för den nya Skurubron satt till 2014, vilket kan påverka framkomligheten.

Därför vill Miljöpartiets landstingsgrupp att SL satsar på mer kollektivtrafik på vatten för att avlasta de befarade flaskhalsarna vid broarna.

– Det är trångt i kollektivtrafiken i dag, bussarna är fullproppade även med broarna som finns nu – innan de får sämre kapacitet. Därför måste vi titta på ­alternativ för att minska flödet på vägarna, säger ­Yvonne Blombäck, trafikpolitisk ­talesperson för Miljöpartiet i Stockholm läns landsting.

Båtlinjer som partiet föreslår är mellan Gustavsberg, Hålludden och Saltsjöbaden samt mellan Norra Lagnö, Larsberg, Nacka Strand och Slussen. Vid dessa platser finns bryggor och det är nära till busshållplatser.

Miljöpartiet menar att sträckorna bör upphandlas redan nu för att erbjuda avlastning under tiden broarna ska byggas om.

– Ytterligare en attraktiv brygga som skulle kunna utvecklas ligger vid Ålstäket i Värmdö. Den ligger nära en stor knutpunkt för busstrafiken och befintlig infarts­parkering, säger Yvonne Blombäck.

Fakta

Två nya linjer

Miljöpartiet vill ha båttrafik med SL-kort mellan Gustavsberg, Hålludden och Saltsjöbaden samt mellan Norra Lagnö, Larsberg, Nacka Strand och Slussen.

I dag kan man åka med Sjövägen från Nacka till Lidingö och Stockholm.