Mycket strular i Barkarbystaden

Josefine Jensen och hennes grannar i Barkarbystaden fick ingen post på flera veckor.
Josefine Jensen och hennes grannar i Barkarbystaden fick ingen post på flera veckor.
brev
Brevbärarna ska nu ha fått uppdaterad information om portkoder vilket ska lösa poststrulet.
Trafiksignaler ska nu synkroniseras för att minska köerna.
Trafiksignaler ska nu synkroniseras för att minska köerna.
Men för att förbättra punktligheten kommer Nobina den här veckan att börja visera biljetter även vid bussarnas bakre dörrar.
Men för att förbättra punktligheten kommer Nobina den här veckan att börja visera biljetter även vid bussarnas bakre dörrar.
Järfälla växer så det knakar - allra snabbast går det i Barkarbystaden.

Byggtakten verkar ställa till det. Många i området vittnar om en rad problem. Josefine Jensen har drabbats av både poststrul och vattenläckor.

Lite mer än 1,5 år har gått sedan de första kunde flytta in i Barkarbystaden. I dag är närmare tio bostadskvarter klara.

Men många som bor i den nya stadsdelen berättar om växtvärk och barnsjukdomar. En av dem är Josefine Jensen. Från jul och fram till för drygt en vecka sedan fick hon – och många av hennes grannar – inte någon post.

– Runt de röda dagarna tänkte vi inte så mycket på det, men när vi inte fått något alls ett par veckor efter jul började vi undra.

När hon och grannarna tog kontakt med Postnord sa de att det saknades portkoder för att ta sig in i husen.

– I stället för att höra av sig till värden eller sätta en lapp på dörren har de bara skitit i att dela ute posten i flera veckor.

Nu verkar posten komma igen.

– Men det har bara varit en sak till som inte fungerar här, suckar Josefine.

Som Mitt i Järfälla tidigare har berättat så drabbades flera boende i Barkarbystaden av en vattenläcka i våras.

– Vi har fortfarande hinkar i taket, säger Josefine.

En annan sak som retar många är trafiksituationen. Varje dag ringlar köerna långa. Inte minst från Barkarbybron som har ett körfält.

Staffan Swedenborg har fått nog:

– Vi har bott här i 33 år, men nu ska vi flytta. Det är ingen måtta på byggandet.

Han menar att medan bostadsbyggandet har dragit iväg har inte infrastrukturen hängt med.

– Det går inte att komma fram! Ibland är det totalt stopp, vägarna är helt underdimensionerade.

Trafiksituationen har också skapat problem i kollektivtrafiken. Vi har begärt ut klagomål från SL på linje 567, som går genom Barkarbystaden. Resenärer vittnar om försenade, överfulla bussar, som ibland inte kommer alls.

Patrik Söderberg som flyttade hit i somras är en av dem. Han menar att det behövs fler busslinjer och tätare turer.

– Det flyttar in nya människor hela tiden. Ju fler, desto större blir behovet av fler bussar. Om ingenting görs nu kommer det att bli ännu värre.

En annan i området, Carola Jacobsson, har gett upp bussen.

– Jag har börjat gå eller åka via Akalla. Det är ingen idé att stå och vänta på bussen. Jag hinner hem fortare till fots.

Så ska postproblemen lösas

Det råder delade meningar om varför posten inte kunde delas ut på flera veckor.

– Efter att fastighetsägaren bytt bortkoder kunde vi inte komma in i husen, säger Anette Lindholm, produktionsområdeschef på Postnord.

Hon menar att det är fastighetsägarens ansvar att se till att brevbärarna är uppdaterade.

– Men det är olyckligt att det tog så lång tid i det här fallet.

Men Martin Fröhagen, förvaltare på Byggvesta, som äger fastigheten, håller inte med om beskrivningen.

– Brevbärarna har en egen kod som de ska använda, den byter vi bara i samråd med dem som delar ut, säger han.

Han menar att han informerade Postnord redan innan jul vilka koder som var aktuella. När problemen kvarstod hörde han av sig igen.

– Det är väldigt beklagligt, samtidigt tycker jag inte att det är jag som bär ansvaret. Om brevbärarna inte kommer in tycker jag de har en skyldighet att höra av sig. Mitt telefonnummer finns både i porten och på hemsidan.

Bilköerna – nu ska rödljuset justeras

I väntan på att den nya Veddestabron blir klar 2017 eller 2018 är Barkarbybron enfilig. Trafiken släpps på från ett håll i taget.

Enligt SL:s entreprenör Nobina som kör bussarna, är det en av orsakerna till de stora förseningarna.

– Det är inte optimalt. Vi jobbar på en ny signalreglering så att de olika trafiksignalerna pratar med varandra, säger Alexandra Lindén, trafikingenjör på Järfälla kommun.

I dag styrs trafiken på bron av röd och grön signal, men även vid de båda korsningarna på vardera sidan om bron finns trafiksignaler. Dessa har inte varit synkroniserade, vilket skapat extra köer.

– Vi jobbar för fullt med det och det ska vara på plats inom en månad, säger Alexandra Lindén.

Trafiksignalen har dessutom blivit saboterad flera gånger.

Att vägnätet i Barkarbystaden skulle vara otillräckligt håller kommunens trafikingenjör Niklas Nordström inte med om.

– Vägnätet är dimensionerat för de flöden som finns.

Så ska busstrafiken flyta bättre

Klagomålen på busslinje 567, som går genom Barkarbystaden, har varit många. Men SL slår ifrån sig kritiken.

– Vi lämnar över ansvaret för att planera linjerna och antalet avgångar till vår entreprenör, säger Hanna Wilkinson på SL:s presstjänst.

Men hon säger också att om en linje får många klagomål kan de se över den tillsammans med entreprenören.

I det här fallet är det Nobina som kör SL-bussarna. Malin Säker på företagets pressavdelning menar att en stor del av förklaringen till bussarnas förseningar har med Barkarbybron att göra.

– Trafiken där är begränsad, men det är också så att vägarna i området är underdimensionerade för den trafiken som finns i dag, säger hon.

Men för att förbättra punktligheten kommer Nobina den här veckan att börja visera biljetter även vid bussarnas bakre dörrar.

– Vi fortsätter att delta i den lokala ­dialogen för att framföra våra synpunkter om hur situationen kan bli bättre, säger Malin Säker.