Myrorna balanserar Täby Centrum

Myrornas billigare priser ska bli ett komplement till centrumets mer exklusiva utbud.
Myrornas billigare priser ska bli ett komplement till centrumets mer exklusiva utbud.
Katja Ingman, butikschef Myrorna i Täby Centrum har bara mött positiva reaktioner.
Katja Ingman, butikschef Myrorna i Täby Centrum har bara mött positiva reaktioner.
– Att fylla behovet av ett billigare alternativ i centrumet är viktigt, menar Katja Ingman, butikschef på Myrorna. Tanken är att butiken ska komma att nischa sig, för att även nå de mer modekrävande målgrupperna.

Täby Centrum, som genomgått en kraftig ansiktslyftning de senaste åren, har mest satsat på en rikare kundkrets. Någonstans missade man att det finns andra målgrupper, sådana som kanske inte har så mycket pengar och som bara kan gå och drömma utanför de dyra märkesbutikerna.

En som reagerade över utvecklingen var Katja Ingman – som tidigare jobbade i en av de dyrare butikerna och som länge sett behovet av ett alternativ.

Hur känns det att nu ha öppnat?

– Väldigt trevligt, jag har faktiskt velat öppna en Myrorna butik i Täby Centrum väldigt länge. Som centrumkund sedan 1983 har jag sett utvecklingen. Det har blivit mycket exklusiva märken och folk talar om ett centrum som är väldigt dyrt, det är inte bra – det ska finnas något för alla och inte bara för de med gott om pengar. Sen så måste man tänka lite längre, på vår jord och vad vi konsumerar, så det blir över något till våra barn.

Kontakten med själva centrumet då, är det inte dyr hyra?

– De förstår värdet av att få ett bättre utbud. Stora centrum kan vara rätt dyra men jag tror att de äntligen blivit mer förhandlingsbara, vilket de kanske inte var för några år sedan. Annars funkar det som i vilket vanligt centrum som helst, jag tror ju att de verkligen vill ha in oss.

Ni skulle nischa er i den här butiken?

– Saken är den är att jag inte fått nischa mig inför öppningen utan ledningen på Frälsningsarmen ville att vi skulle prova att ha med allt i början. Sen finns det saker vi måste ha i butiken, som både dam- och herrkläder, böcker och prylar – för det är det som säljer allra bäst på Myrorna.

Vilka målgrupper vill ni nå ut till då?

– Jag vet att det är väldigt många mammor som fikar i centrumet på dagarna och som jag jättegärna vill fånga upp. Tyvärr fick vi ingen leverans på barnkläder förrän idag, men dem vill jag nå. Vi kommer även att ha designkläder utöver ett välfyllt ställ med barnkläder.

Har ni hört några missnöjda röster över att ni har öppnat?

– Eftersom jag jobbat i centrumet i fyra år tidigare – i en lite exklusivare butik, så jag känner rätt många i här. Då jag har berättat om öppningen har alla varit jätteglada för det.

Hur har reaktionerna från kunderna varit då?

– Jättebra, de så glada att vi äntligen finns här.

Att nischa sig är inget som Myrorna tidigare gjort – men planer att göra det i fler butiker finns. Butiken i Täby C blir därmed lite av ett pilotprojekt för ägaren Frälsningsarmen.