De slår hål på myten och ökar jämställdhet

Lina Franzon och Johanna Johansson är grundare av Kreatörskvinnor.
Lina Franzon och Johanna Johansson är grundare av Kreatörskvinnor.
Deras initiativ slår hål på myten om bristen på kvinnliga kreatörer och ger kvinnor en chans att hitta förebilder inom yrket.
– Vi visste ju att det var efterfrågat, vi har själva känt oss osynliga i vårt arbete, säger Johanna Johansson som växte upp i Danderyd.

För ett år sedan startade Johanna Johansson och Lina Franzon sidan Kreatörskvinnor, för att lyfta fram kvinnliga reklamkreatörer. Deras initiativ har satt avtryck i reklambranschen och flera företag använder idag sidan i sina rekryteringsprocesser.

– Vi har jobbat med reklam i tre år och märkte snabbt att när det skulle rekryteras anställdes oftast män och det hette att det inte finns några kvinnliga kreatörer. Vi startade upp Kreatörskvinnor för att kvinnor ska registrera sig och på sätt visa att det finns många, säger Lina Franzon.

Sökmotor med kvinnliga profiler

Kreatörskvinnor är en databas där kvinnliga reklamkreatörer kan skapa sin profil. Reklambyråer kan hitta kvinnor till passande tjänster. Nu tar de nästa steg och ska lansera en global sida som fungerar på samma sätt. De har i dagarna startat en insamling på kickstarter för att kunna finansiera en sådan sida.

– Avsaknaden av jämställdhet inom reklambranschen är långt ifrån ett svenskt problem och att utveckla verktyget för att kunna lyfta kvinnlig kompetens världen över känns därför som ett givet steg, säger Johanna Johansson.

Arbetet med databasen gjordes helt ideellt på kvällar helger och nätter. På dagarna arbetade med sina vanliga arbetsuppgifter, Johanna som art director och Lina som copywriter. Under tiden blev det som att ha två heltidsjobb.

Jag får energi av att känna att jag gör något

– Jag får personligen mycket energi av att känna att jag gör något istället för att fastna i ett tillstånd, och bara konstatera att det finns ett problem, säger Lina Franzon.

Efter lanseringen av Kreatörskvinnor har de överösts med positiva reaktioner både från från kvinnor och män i olika befattningar inom reklambranschen. Även från kvinnor runt om i Världen som har efterfrågat en liknande databas med globalt fokus. Med den förra sidan i bakhuvudet bestämde de sig för att starta en insamling för att möjliggöra något sådant.

– Det har gått över förväntan bra. Kickstarterkampanjen kom precis upp och håller på fram till början av januari. Minimimålet för att genomföra projektet är 150 000 kronor och det ska vi nog få ihop, säger Lina Franzon.

Fakta

Fakta Kreatörskvinnor

Kreatörskvinnor är en sökmotor med syftet att synliggöra kvinnlig kompetens, för att en gång för alla slå hål på myten om bristen på kvinnliga kreatörer.

Grundare:

Johanna Johansson
Ålder: 27 år
Bor: Södermalm, född och uppvuxen i Danderyd
Arbete: Art director
Familj: Fästman
Husdjur: En drönare, jag är allergisk mot alla andra djur så den är mitt husdjur på riktigt

Lina Franzon
Ålder: 26 år
Bor: Södermalm, uppvuxen i Malmö
Arbete: Copywriter
Familj: Singel
Husdjur: Inga