Nacka krävde död på pengar

Nacka kommuns äldredirektör medger brister när en faktura skickades till en avliden person
Nacka kommuns äldredirektör medger brister när en faktura skickades till en avliden person
Personen var avliden.
Men det hindrade inte att krav på betalning för trygghetslarmet skickades ut.
– Vi har brustit i rutinerna, säger Anne-Lie Söderlund, äldredirektör i Nacka kommun. 

Nacka kommun har krävt en avliden person på betalning för trygghetslarm, för en period som gällde efter att personen avlidit.

Ifrågasätter det som hänt

I ett mejl till Nacka kommun ifrågasätter sonen till den avlidne det som hänt:

”Trygghetslarmet lär ju inte ha belastat trygghetsorganisationen då det liksom inte funnits någon som kunnat larma.”

Sonen har försökt att nå ansvariga i kommunen för att få besked om kommunen verkligen kräver betalt men utan att lyckas. Svårigheten att komma fram till rätt person i kommunen gjorde att sonen istället tog kontakt med socialnämndens ordförande, Helene Skantze:

”Så här ska det inte gå till”, skriver Helene Skantze i ett svar till sonen, och tillägger att hon i sin tur ska kontakta kommunens äldredirektör, Anne-Lie Söderlund.

Ovanlig händelse

Mitt i har pratat med Anne-Lie Söderlund som beklagar det inträffade. Söderlund säger att hon inte har varit med om något liknande tidigare.

– Vi har brustit i rutinerna. Nu ser vi över rutinerna med anledning av det här. Ofta får vi reda på väldigt fort om en person avlider, eller flyttar till en annan kommun.

Det kommunen nu gör är att tydligare förklara reglerna i det brev som enskilda med trygghetslarm får.

Vi ska ringa upp senast inom två dagar. Där tittar vi på hur den kedjan fungerar.

Anne-Lie Söderlund, äldredirektör

Sonen har även reagerat på att det är svårt att få kontakt med kommunen?

– Även i den delen tittar vi på om vi brustit. Vi ska ringa upp senast inom två dagar. Där tittar vi på hur den kedjan fungerar, säger Söderlund.