Nackatjejer kan vinna SM i företagande

Ett sammansvetsat gäng: Amanda Wolf, Valentina Badri, Mathilda Olsson och Johanna Schultz.
Ett sammansvetsat gäng: Amanda Wolf, Valentina Badri, Mathilda Olsson och Johanna Schultz.
Mathilda Olsson blandar betongen hemma i källaren i Saltsjöbaden
Mathilda Olsson blandar betongen hemma i källaren i Saltsjöbaden
Mathilda Olsson sprejar silverfärg på en av ljusstakarna
Mathilda Olsson sprejar silverfärg på en av ljusstakarna
Ljusstake med silverrand.
Ljusstake med silverrand.
Ljusstake med guldrand.
Ljusstake med guldrand.
Ljusstakar utan sprejad färg.
Ljusstakar utan sprejad färg.
Tre Nackatjejer har på kort tid blivit både formgivare och företagare. De tillverkar sina betongljusstakar i en källare i Saltsjöbaden.

Nu har de chans att bli Årets UF-företag.

Egentligen hade de tänkt satsa på kalsongförsäljning. Men leveranstiderna var så långa att klasskamraterna Mathilda Olsson, Johanna Schultz, Amanda Wolf (som bor i Saltsjöbaden) och Valentina Badri snabbt fick tänka om.

Efter en viss panik beslöt de att satsa på att tillverka betongljusstakar, i sitt UF-företag.

– De flesta UF-företagare köper in färdiga produkter som de paketerar, marknadsför och säljer. Vi har skapat vår produkt på egen hand, det är det som är det speciella. Vi har kontroll på allting från produktion till försäljning, säger Mathilda Olsson, ekonomichef i företaget Bright Bricks.

De fyra kompisarna går ekonomi-ekonomi-linjen men inriktning på marknadsföring, på Östra Real. I trean startar eleverna UF-företag (UF står för ung företagsamhet). De drivs under läsåret, och ska ge eleverna träning i företagande.

För Bright Bricks har det gått riktigt bra. Företaget har hittills omsatt 12 000 kronor, och cirka 160 ljusstakar har sålts via sociala medier och på mässor. Det kanske inte låter så mycket, men tjejerna tillverkar alla stakar för hand hemma i Mathilda Olssons källare i Saltsjöbaden.

– Det har blivit väldigt många timmar där. Vi gör betongen själva och gjuter sedan ljusstakarna i återvunna burkar som vi hittar hemma. Det är mycket fix och trix, men värt det. Det är vårt sätt att uppmuntra till en mer hållbar livsstil och det gör också att varje ljusstake är unik till formen, säger hon.

Designen är skandinaviskt minimalistiskt, och den grå färgen ska ge naturkänsla. På två varianter har de dock sprejat på en guld- eller en silverrand, för dem som vill att ljusstaken ska glimma lite.

– Vi har alltid varit intresserade av heminredning och gillade slöjd på högstadiet, men vi behövde ändå träna. I början gjorde vi en del ljusstakar som inte gick att sälja men sedan blev vi bättre och bättre, säger Mathilda Olsson och skrattar.

Nyligen kom tjejernas affärsplan Stockholmstvåa i UF:s tävlingskategori ”Årets affärsplan” och Mathilda Olsson kom tvåa i kategorin ”Årets säljare”.

Nu har Bright Bricks dessutom chansen att blir Årets UF-företag, vid Stockholmsmässan i Älvsjö, den 16–17 maj. Endast 43 av 7 600 UF-företag har tagits ut till SM i denna kategori, så det är en framgång oavsett hur det går där.

Framgångsrikt eller inte – ett UF-företag måste avvecklas när året är slut, bland annat av skatteskäl. Men Bright Bricks kanske lever kvar ändå.

– Vi funderar på att starta ett aktiebolag och göra fler produkter av betong med inriktning på heminredning, säger Mathilda Olsson.