JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Naom öppnar dörrarna: "Ikonisk plats"

“Roots of Reflection” berör många sinnen – vilket är en metafor där Karolina Henkesreflekterar kring påverkan av konsumtionshetsen.

“Roots of Reflection” berör många sinnen – vilket är en metafor där Karolina Henkesreflekterar kring påverkan av konsumtionshetsen.

Pekka Pääkkö

20240630070207
20240620141633
2024-06-30
07:02

The Museum by Naom har slagit upp portarna och lovar att bli en framtida ikon. Startskottet är ett museum – men det ska bli mycket mer.

– Det vi skapat är något som Stockholm aldrig har sett förut, säger Janne Broman.

I hjärtat av Stockholm har The Museum by Naom öppnat sina dörrar och beskrivs av grundarna redan som en "icon in the making".

Bakom det ambitiösa projekt står Angelica Broman, VD, och Janne Broman, medgrundare till Fotografiska och Paradox Museum Stockholm.

– Vi försöker bygga en ikonisk plats över tid. Det är så många olika delar för att skapa något som är ikoniskt, säger Janne Broman.

Museet erbjuder en dynamisk lekplats där högkvalitativa samarbeten möjliggörs, enligt Angelica Broman. Att samarbeta med de bästa i världen är nyckeln till framgång, menar duon.

Angelica Broman, VD, och Janne Broman, medgrundare till Fotografiska och Paradox Museum Stockholm.

Angelica Broman, VD, och Janne Broman, medgrundare till Fotografiska och Paradox Museum Stockholm.

Pekka Pääkkö

Fyller väggar och golv

Museet består av sju rum, varav det största erbjuder immersiva, alltså helt omslutande, utställningar med 25 projektorer som projicerar 360-gradiga bilder på väggar och golv.

Just nu ställer den Londonbaserade konstnären Vince Fraser ut “Aṣẹ: Afro Frequencies”, en utställning som utforskar motståndskraft, kulturell stolthet och hur konst kan upplevas med hjälp av avancerade projektioner. Begreppet “Aṣẹ” som betyder “so will it be”, är en filosofi hos Yoruba-folket i Västafrika.

– Elementen i Aşë skildrar de gränser och begränsningar vi upplever som färgade människor i vardagen, men samtidigt fokuserar jag också på att hylla våra förfäder, förklarar Vince Fraser.

Tillbaka till naturen

En trappa ner finner vi Karolina Henkes utställning “Roots of Reflection”, som handlar om konsumtionshets och hennes personliga resa från kommersiell fotograf till skapare av verk i naturmaterial.

Hylla våra förfäder.

Utställningen börjar med ett färgstarkt rum fyllt av plast och kläder och övergår till serien "Back to Nature", där sju barn lever i symbios med naturen.

Här luktar det skog och besökarna kan känna på mossan och lyssna till porlande fontäner.

– Det är min personliga gröna omställning. Jag vill att man ska känna skillnaden från när man har varit i första rummet och hur det känns att komma in här, säger Karolina Henke.

Gruppterapi för AI

I ett angränsande rum presenteras Theresa Reiwers verk "Decoding Bias". Genom en installation där åtta artificiella intelligenser deltar i en gruppterapisession, belyser hon bristen på mångfald bland AI-utvecklare och hur detta leder till diskriminerande algoritmer.

Genom att du svarar på frågor kommer AI-parfymmaskinen blanda ihop en parfym som passar just dig.

Genom att du svarar på frågor kommer AI-parfymmaskinen blanda ihop en parfym som passar just dig.

Pekka Pääkkö

Förutom konstupplevelser erbjuder The Museum by Naom även en design- och museibutik, tre scener och en AI-parfymmaskin. En restaurang och en cocktailbar är på gång.

– Det vi skapat är något som Stockholm aldrig har sett förut. Och visst skapar det en förväntan, men vi ska överträffa den, säger Janne Broman.

20 nya utställningar varje år

Naom kommer på 3 200 kvadratmeter innehålla ett museum med flera utställningssalar, en cocktailbar, restaurang, en kombinerad design- och museibutik, tre scener och en AI-parfymmaskin.

Från start kan gästerna ta del av sex utställningar, med 14–20 nya utställningar planerade varje år.

Adress: Sergelgatan 8, Stockholm.

Pris för entrébiljett: 185-235 kr.

Öppettider i sommar: Måndag-söndag, 08.00-22.00.

Källa: The Museum by NAOM

MathildaNilsson
08-550 550 27

Senaste nyheterna

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Etta.

Etta.

Mikael Andersson

7-årige John fäller allt motstånd

Nyheter

Redan mästare i jiu-jitsu ✔ Planen: "Jag vill bli bäst i världen"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51