Min lokala hjälte

De nappade på erbjudandet att testa elcykel

Fyra Huddingebor testar elcykel.
Fyra Huddingebor testar elcykel.
Motionären, shopparen, pendlaren och så hon som jobbar med "gröna grejer". Motiven till att Ann Chatrine, Mattias, Roger och Margaretha nappade på erbjudandet att testa elcykel är olika. Men alla tror att de kommer att älska sin elcykel.

Går det att få ihop vardagen utan att använda bilen? Det hoppas Huddinge kommun som i ett projekt lånar ut elcyklar till fyra familjer i syfte att inspirera till att ställa bilen och cykla i stället.

– Det är perfekt att få pröva på, säger Margaretha Odberger inför premiärturen på den klarröda lådlånecykeln.

Hon är yogalärare och stadsodlare och jobbar med andra ”gröna grejer”, så en lådcykel kompletterar miljötänket.

– Och jag har jobbat som brevbärare så det här ska nog gå bra!

Det gör det. Om en stund ska hon slå på färddatorn och cykla från hemmet i Myrängen och hämta sonen Samuel på dagis i Stuvsta.

Ekomamman: Margaretha Odberger håller kurser i stadsodling och yoga – lådcykel känns rätt. Foto: Pekka Pääkkö

Mattias Lindgren i Vistaberg har lånat en annan variant av lådcykel, med plats för Eleonora, 1,5 år och Amelia, 4. Där finns också plats för matkassar – och frun.

– Ja, vi tog cykeln till Kungens kurva häromdagen. Min fru är rätt liten så det gick bra… säger Mattias.

Han är föräldraledig och kommer att använda cykeln för alla småärenden som han annars gör med bil.

– Vi var på gympaavslutning i Hörningsnäs, och det gick fortare att cykla än att åka bil. Vi har också cyklat till Huddinge centrum och till Ica Maxi i Flemingsberg. Jag är förvånad över hur enkelt det är.

Shopparen: Mattias Lindgren kör lätt till Flemingsberg eller Kungens kurva och handlar. Här med Amelia, 4, och Eleonora, 1,5. Foto: Pekka Pääkkö

Kanske kan en elcykel vara till hjälp för livspusslande barnfamiljer. Särskilt om man som Ann Chatrine Sundberg i Sörskogen vill motionera, men har svårt att hinna. Med elcykel till kontoret vid Fridhemsplan blir det både motion, och egentid, tänker hon:

– Jag har blivit lite lat, skyller på barnen och att jag inte har tid. Men nu ska det bli av!

Hon åker kollektivt till jobbet annars, men tycker att alla förseningar är stressande.

– Med cykel vet man alltid hur lång tid det tar, säger hon.

Nackdelen är att elcyklar är stöldbegärliga. Hon vågar inte parkera den på gatan, utan tänker baxa den till hissen och in på kontoret.

Elcykelprojektet pågår i hela maj månad. De som blivit sålda på elcykling har då chans att köpa loss sina cyklar.

Motionären: Ann Cathrine Sundberg ska äntligen få motion – på väg till jobbet. Foto: Pekka Pääkkö

Enligt Robin Söderström, energi- och klimatrådgivare, ska deltagarnas synpunkter och erfarenheter publiceras i en rapport. Alla cyklar har en färddator så att man kan se hur långt deltagarna cyklat under månaden. Man kan också följa dem på facebook under #laddaforhuddinge.

– Vi vill visa Huddingeborna hur det kan funka att ställa bilen oftare och köra kortare sträckor med elcykel, säger han.

I dag görs fyra procent av resorna i kommunen med cykel. Målet är 15 procent. För hela Stockholmsregionen är målet är att öka cykeltrafiken från 5 procent till 20 procent av resorna till år 2030.

Pendlaren: Roger Sandman har ställt bilen och kommer glad till jobbet. Foto: Pekka Pääkkö

En av dem som numera bidrar till det är Skogåsbon Roger Sandman. Han brukar ta bilen till jobbet på Systembolaget i Haninge. Men inte längre.

– Jag är helt lyrisk! Jag hörde fåglarna kvittra, fick frisk luft och var glad när jag kom fram till jobbet, säger han efter första dagen på elcykel.

Färden tog 25 minuter och 16 sekunder. Men det lär inte vara personbästa så värst länge till. Roger Sandman har inte motionerat alls på många år, och  har längtat efter att komma igång.

– Det här projektet triggade igång mig. Målet är att cykla alla dagar det går, säger han.

Fakta

Elcykelboom att vänta

Organisationen Svensk cykling tror att försäljningen av elcyklar kommer att fördubblas, och uppemot 150 000 elcyklar väntas säljas i år.

Och enligt en ny Sifo-undersökning kan 4 av 10 svenskar kan tänka sig att köpa elcykel.

En del av hajpen kan bero på elcykelpremien, ett bidrag om 25 procent av priset eller maximalt 10 000 kronor, som privatpersoner som köper ett elfordon kan ansöka om hos Naturvårdsverket.

– Vi hoppas att det här ska göra omställningen enklare för bilisterna, att inte uppförsbacken ska kännas för tung, säger Tomas Hallqvist, enhetschef för miljöbidrag på Naturvårdsverket.

Nu har premien börjat betalas ut. 16 958 ärenden är klara för utbetalning, varav 2 937 elfordonsägare fick sina pengar i förra veckan.

Snittet är 5 000 kronor i bidrag per ansökan. Totalt har drygt 26 000 ansökningar kommit in.

Men hur vet man att det är bilisterna som nappar, och inte de som redan cyklar eller åker kollektivt?

– Det vet vi inte, men vi kommer att följa upp det, säger han.

Bidraget gäller för eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och fordon för personer med fysisk funktionsnedsättning.

Källa: Naturvårdsverket
Fakta

Så fungerar premien

Naturvårdsverket fördelar bidrag till privatpersoner som köpt ett elfordon.

I bidraget ingår eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och fordon för personer med fysisk funktionsnedsättning.

Bidraget gäller för fordon köpta tidigast den 20 september 2017.

För 2018 finns det 350 miljoner kronor avsatta för utbetalning av elfordonsbidrag.

Bidraget omfattar 25 procent av priset på fordonet inklusive moms, eller maximalt 10 000 kronor. 

Källa: Naturvårdsverket
Fakta

Här ska cykelvägnätet byggas ut

Målet är att hela Stockholms län ska vara sammankopplat av ett cykelvägnät som möjliggör hastigheter på uppemot 30 km/tim.

En regional cykelplan har tagits fram, med regionala cykelstråk, som kompletteras allt eftersom.

Ambitionen är att det ska vara klart till 2030.

Här planeras nya eller ombyggda cykelvägar:

Väg 226 mellan Skyttbrink och Tullinge i Botkyrka.

Väg 262 mellan Enebybergsvägen och Rösjön i Danderyd.

Väg 259 mellan Glömsta i Huddinge över Lissma till Jordbro i Huddinge och Haninge.

Väg 257 från Västerhaninge till Handen.

Gamla Nynäsvägen mellan Dalarövägen och Länna i Haninge och Huddinge.

Väg 260 mellan Dalarövägen och Orhem i Haninge, Tyresö och Stockholm..

Väg 260 mellan Flaten och Kolarängen i Tyresö.

Bollmoravägen mellan Njupkärrsvägen och Myggdalsvägen i Tyresö.

Väg 260 mellan Älta och Sickla i Nacka.

Väg 73 mellan Stortorpsvägen och Farstaängen i Stockholm.

Flatenvägen mellan Karin Larssons väg och Tätorpsvägen i Stockholm.

Väg 260 mellan Oxelvägen och Kolarängen i Tyresö.

Väg 229 mellan Hökarängen och trafikplats Gubbängen i Stockholm.

Väg 73/Sockenvägen mellan Tallkrogen och Enskedevägen i Stockholm.

Väg 260 mellan Hästhagen och Nysätra i Nacka.

Gamla Värmdövägen mellan Sickla och Saltsjöbadsleden i Nacka.

Väg 222 mellan Skuru och Björknäs i Nacka.

Värmdövägen mellan Björknäs och Telegramvägen i Nacka.

Värmdövägen mellan Boo och Gamla skärgårdsvägen i Nacka.

Stadsgårdsleden i Stockholm.

Skeppsbron i Stockholm.

Munkbron i Stockholm.

Vasagatan från Tegelbacken till korsningen Torsgatan-Odengatan i Stockholm.

Gamla Lidingöbron mellan Ropsten och Lidingö.

Valhallavägen mellan Odengatan och Roslagstull i Stockholm.

Roslagsvägen mellan Brunnsviksvägen och Stocksund i Stocholm och Danderyd.

E4 mellan Stallmästaregården och trafikplats Kista/Silverdal i Solna och Sollentuna.

Tegelhagsvägen via Edsviken till Noragårdsvägen i Sollentuna och Danderyd.

Väg 262 mellan Danderyds kyrka och Sollentunavägen i Danderyd och Sollentuna.

Norrvikenleden mellan Sollentunavägen och Rotebro.

Väster om Norra begravningsplatsen mellan Solnavägen och Frösundaleden.

Frösundaleden-Råsundavägen mellan Solna station och Hagaparken.

Östervägen mellan Solnavägen fram till Sjövägen i Solna.

Ulvsundavägen mellan Stora Mossen och Kvarnbacksvägen i Stockholm.

Spångavägen mellan Enebyvägen och Kopplarbacken i Stockholm.

Bromstensvägen mellan Sundby och Spånga station i Stockholm.

Bromstensvägen mellan Nyhammarsgatan och Nettovägen via Lunda och Barkarby i Stockholm och Järfälla.

Järfällavägen från Jakobsberg via Slammertorpsvägen till Kallhäll i Järfälla.

Väg 267 mellan Stäket och Norrvikenleden i Järfälla och Sollentuna.

Källa: Trafikverket, Cykelkansliet