ANNONS

Fem tips för hemmajobbare – naprapaten ger råd

naprapat Jakob Romlison.
Jakob Romilson uppmuntrar alla som jobbar hemma att ta pauser. "Vi ska inte sitta still med krumma ryggar".
Sitter du i skrubben och jobbar eller tar telefonmötet från sängen? Då gäller det att se upp. Kroppen får betala priset för taskig ergonomi på hemmakontoret. Men det finns knep.
– Det viktigaste är att byta position, säger Jakob Romilson, naprapat.
ANNONS

Stockholm är snart inne på vecka tre av hemarbete och bilder av kreativa sätt att sätta upp hemmakontoret är populära i sociala medier. Gemensamt för de flesta är dock att ergonomin lyser med sin frånvaro.

– Det märks att det är många som sitter hemma och jobbar nu. Det syns på symptomen. Folk som kommer till mig har ont på helt andra ställen än vad de är vana vid och det tar inte lång tid innan det blir så, säger Jakob Romilson, som driver naprapatmottagningen Aktiv Naprapati i västerort. 

Passa dig för spänningshuvudvärken

Det är främst axlar, nacke och bröstrygg som tar stryk av att sitta på den vanliga köksstolen åtta timmar i sträck, med bland annat spänningshuvudvärk som följd. Och det ska man passa sig för. Men det finns knep.

Jakob Romilson, naprapat

Foto: Isa Mathessis photography

Här delar Jakob Romilson med sig av sina fem bästa tips för ett bättre hemmakontor. 

1: Ta hem skärmen!

Kontor

Foto: Mostphotos.

– Om man ska jobba hemifrån under en längre period så är det bra med en extern skärm eller ett separat tangentbord så att man kan ha dem i olika höjd. Och ta med musen och alla ergonomiska verktyg. De gör ingen nytta på arbetsplatsen.

ANNONS

2: Byt position ofta

Foto: Privat

– Det bästa för kroppen är att växla positioner så ofta som möjlig. Ligg på mage under ett videosamtal där du inte behöver anteckna. Låt hakan vila i händerna,  som när man var liten, säger Jakob Romilson.

3: Använd det du har hemma

Naprapat Jakob Romilson i västerort ger tips på hur vi bäst jobbar hemma i coronatider. 26 mars.

Foto: Privat

– Om man har ett för lågt bord hemma så kan man ta strykbrädan. Den kan man höja upp så att man kan stå upp och jobba. Om man är lång så kan man även testa att ställa sig på på knä, säger Jakob Romilson.

4: Ta pauser och sträck på dig

Naprapattips

Foto: Privat

– Upp och rör på dig någon gång i halvtimmen. Sträck på dig, böj bak huvudet och pressa ihop skulderbladen. Det behöver inte vara länge, bara någon minut. Hellre korta pauser ofta än en lång promenad och sedan sitta stilla hela dagen. Men lunchpromenader är jättebra! säger Jakob Romilson.

5: Sitt INTE så här!

Naprapat Jakob Romilson i västerort ger tips på hur vi bäst jobbar hemma i coronatider. 26 mars.

Foto: Privat

– Kroppen är gjord för rörelse och mår som allra sämst av att bara sitta statiskt åtta timmar i sträck. Vid den här positionen, som är vanligast, kommer axlarna upp och så skjuter vi fram huvudet och krummar med ryggen. Inte bra! avslutar Jakob Romilson.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Järfälla direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.