Tåg på kö när getingmidjan stängts

Hans Olsson får byta till pendel i Flemingsberg. Tågvärden Mats Tegnemark guidar rätt.
Hans Olsson får byta till pendel i Flemingsberg. Tågvärden Mats Tegnemark guidar rätt.
Bytena mellan tåg och pendel flöt bra på måndagen, första dagen som sträckan Stockholms södra-Centralen är stängd. Men resenärerna får lära sig två nya ord: sen tågvändning och tågkö. För det är trångt ibland – för tågen.

Hans Olsson anlände till Flemingsberg från Norrköping på måndagsförmiddagen, och blev lotsad till pendeltågsperrongen av MTR:s trafikvärdar.

– Det var inte så lätt, uppför en trappa och nerför en annan trappa, tur det det fanns folk att fråga, säger han.

Nu ska han ta pendeln in till Centralstationen.

Flemingsberg har förvandlats till en stor tågstation.

Från den 25 juni till 19 augusti är den så kallade getingmidjan, järnvägen mellan Stockholms södra och Centralstationen, helt stängd för totalrenovering.

Fjärrtågen söderut anländer och avgår från Stockholms södra, och regionaltågen från Flemingsberg. Resenärerna får ta pendeltåg för att ta sig till och från Centralstationen.

I Flemingsberg var det den här förmiddagen nästan fler gulvästade tågvärdar än tågresenärer. Hans Olsson fick tag på rätt person för att få hjälp.

Lokförare visar vägen

Mats Tegnemark från Tumba har varit pensionär i bara ett par månader efter att ha kört tåg sedan 1982. Nu jobbar han i Veteranpoolen, som tågoperatören MTR anlitar som extra värdar.

– Jag har bara mött positiva resenärer. En var lite arg över att infotavlan var felaktig, men då fick jag bara visa honom rätt, säger han.

Resenärer som kommer med fjärrtåg får kliva av vid Stockholms södra och dirigeras över till pendeltågen.

En informationstavla som visade fel, flera brandlarm som gjorde att hissarna stod stilla – annars flöt resandeströmmen bra i Flemingsberg.

Även inne på Stockholms södra vandrade resenärerna lydigt mellan pendeln och fjärrtågen.

Värre är det för tågen, som i strid ström angör och avgår från de två spår som står till buds.

Pass på, snart tid för avgång för Malmötåget.

Från det ena spåret avgår Göteborgståget 11.17, och 11.21 avgår Malmötåget från det andra. Sedan ska ett Malmötåg komma in 11.38. Men snart kommer ett meddelande upp på skylten: Försenat till 11.45 på grund av tågkö.

Tåget står i Årsta och väntar på att få köra in, upplyser en tågvärd.

Och på skylten för avgående tåg aviseras redan om flera försenade avgångar med förklaringen ”sen tågvändning”.

Kommer in sent till station

Men det handlar inte om att det tar extra lång tid för tåget att vända, utan om att tåget kommer sent till stationen, berättar Kent Sahlman, projektchef vid Trafikverket.

– Det kan ha flera orsaker. Just i dag var anledningen signalfel mellan Skövde och Herrljunga, berättar han.

Enligt honom har trafiken fungerat bra under dagen, och det har inte varit någon större trängsel.

– Men vi stämmer av läget varje dag, säger han.