När tandvärk är en katastrof

När den lille kinesen (Caroline Harrysson, liggande) får tandvärk försöker hennes arbetskamrater dra ut tanden. Olle Sundberg, intill Stina von Sydow, räcker fram en stor tång. Per Lasson och Peter Sundberg håller fast sin kamrat.
När den lille kinesen (Caroline Harrysson, liggande) får tandvärk försöker hennes arbetskamrater dra ut tanden. Olle Sundberg, intill Stina von Sydow, räcker fram en stor tång. Per Lasson och Peter Sundberg håller fast sin kamrat.
Tandvärk kan vara för­ödande om man är pappers­lös och inte ­vågar uppsöka läkare.

I ”Gyllen draken” gestaltar Fria teatern ett samhällsproblem som många helst förtränger.

På en asiatisk take away-krog någonstans i Europa vrider sig en kinesisk man av smärta. Han ligger på golvet i ett personalutrymme, omgiven av upprivna arbetskamrater. De håller resolut fast honom och en av dem tar fram en stor rörtång. Med den ska de dra ut hans värkande tand. Till slut går det.

– Jag drar ut tanden, den blodiga halvruttna tanden, konstaterar en av männen (Peter Sundberg) medan kinesen (Caroline Harrysson) nästan svimmar av smärta.

Den laddade scenen ingår i den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennigs succépjäs ”Gyllene draken”. På lördag har den premiär på Fria teatern i Högdalen. Äntligen, får man säga. Egentligen skulle ridån ha gått upp för över ett år sedan, men kulturnämndens beslut om kraftiga neddragningar av bidraget till Fria teatern, från drygt 1,5 miljoner till dagens 480 000 kronor, har kraftigt försenat projektet.

Regissören Thomas Müller är minst sagt laddad. Det var han som föreslog att Fria teatern skulle sätta upp ”Gyllene draken”, som handlar om papperslösa immigranter som arbetar illegalt på en asiatisk krog. När en av dem, ”Lille kinesen” får svår tandvärk sätts deras situation på sin spets. Han törs inte gå till en tandläkare av rädsla att bli avslöjad av myndigheterna. I stället förgås han av värk. Hans arbetskamrater försöker hjälpa honom samtidigt som de stressar runt och serverar billig thai- och kinamat.

– Pjäsen handlar om pappers­lösa immigranter, men den berättar också om oss alla, om hur beroende vi är av varandra och hur globaliseringen påverkar oss. Samhället har blivit kallare och människors värde har minskat, säger Thomas Müller under en paus i repetitionerna.

Han såg ”Gyllene draken” i Berlin 2009, då den var nyskriven. Han föll för blandningen av skröna och verklighetsskildring, för poesin och de absurda inslagen. För ”Gyllene draken” må vara en politiskt het pjäs om överflödssamhällets baksida – några pekpinnar rymmer den inte.

– Det finns inte med några avvisande myndigheter i pjäsen. Det behövs inte. Dessutom finns de inte i de papperslösas liv, de undviker ju alla slags myndigheter, ­säger Per Lasson, som spelar både kock, servitris och farfar.

Så är det med alla skådespelarna – de går ut och in ur flera olika roller utan att lämna scenen. Rollbesättningen är okonventionell. Peter Sundberg spelar till exempel både flygvärdinna och förälskad ung man och Stina von Sydow gestaltar bland annat en ung kvinna och en manlig butiksägare.

Alla dessa människor – både de som jobbar på krogen och de som bor på våningarna ovanför – knyts samman genom en intrikat väv av händelser. Hur ska inte avslöjas här. Den nyfikne kan se ”Gyllene draken” i Högdalen till och med den 23 mars.

Samhället har blivit kallare och människors värde har minskat.Thomas Müller regissör

Fakta

Premiär i Högdalen på lördag

Aktuellt: Fria Teatern i Högdalen sätter upp ”Gyllene draken” i samarbete med Östgötateatern. Premiär på lördag.

Regissör: Thomas Müller.

På scenen: Caroline Harrysson, Per Lasson, Olle Sundberg, Peter Sundberg och Stina von Sydow.

Värt att veta: Fria teatern ordnar bokbord med litteratur om papperslösa i samband med föreställningarna. Salong Högdalen ordnar även debatt den 2 och 23 februari. Se friateatern.se.