ANNONS

Så skyddar sig Näsbyvikens båtsällskap mot sluga båttjuvar

Så skyddar sig Näsbyvikens båtklubb mot båtstölder
Nils Fickler pekar på en motorkåpa utan välkända tillverkarloggor. Tjuvarna vill ha originaldelar och att ta bort märket försvårar.
Trots att Näsbyvikens båtsällskap har förstärkt bevakningen drabbas hamnen av stölder.
– De har stulit utombordare. I år har det varit två stycken bärbara på 60-70 kilo, berättar hamnkapten Nils Fickler.
ANNONS

Den stora metallgrinden till Näsbyvikens båtsällskap spärrar vägen in till hamnen. Hamnkapten Nils Fickler möter upp och släpper in Mitt i:s reporter och fotograf.

På en stor skylt vid infarten står det på svenska, engelska och ryska ”Varning! Alla värdeföremål i detta området är stöldskyddsmärkta med DNA + mikropunkter” med en hälsning från bland annat polisen och båtklubben.

Så skyddar sig Näsbyvikens båtklubb mot båtstölder

På den stora metallgrinden in till båthamnen i Täby är budskapet tydligt.

Bara en större stöld på tre år

Nils Fickler har varit hamnkapten här i tre år och under tiden har klubben drabbats av en större stöld.

– Då stals sju motorer på samma gång.

Båtklubben har stängsel och stora grindar, så att inga obehöriga bilar ska ta sig in. Alla bryggorna är också avspärrade med metallgrindar.

ANNONS

Tjuvarna ute efter motorer och delar

Nils Fickler förklarar att både vaktbolag och alla klubbens medlemmar vaktar. Men trots att klubben är noga med säkerheten går det inte att helt skydda sig mot stölder.

– Det händer att de kommer från vattnet och tar delar, en motorkåpa eller propeller.

Han uppskattar att en ny utombordare kostar drygt 1000 kronor per hästkraft. Enbart platskåpan på en stor utombordare kan kosta 30 000 kronor kronor.

Aktiva i nätverket Båtsamverkan

Näsbyvikens båtsällskap är aktiv i både Svensk båtunion och Båtsamverkan för att förebygga brott. Polis, Larmtjänst och båtförsäkringsbolag försöker genom Båtsamverkan föra vidare kunskap och skapa nätverk inom och mellan båtklubbar för att öka vaksamheten.

Nils Fickler konstaterar att till syvende och sist är det den enskilde båtägaren som måste agera:

– På vintern rekommenderar vi att man tar av motorkåpan och klär in den så det blir svårare att se. Tjuvarna vill göra snabba tillgrepp.

Klubbens krav: DNA-märk

Det finns inget båtregister i Sverige men privata företag erbjuder olika registreringstjänster för att försvåra stöld. För att få tillbaka sin båt är det bra att ha fakta samlat i ett båtkort och även att ha DNA-märkt så att tullen vid misstanke om stöld kan scanna.

– DNA-märkning har vi som krav. Det har vi haft i drygt fem år.

Så skyddar sig Näsbyvikens båtklubb mot båtstölder

”Båtägaren har tagit bort all märkning. Det är ett sätt att göra den mindre stöldbegärlig”, säger hamnkapten Nils Fickler och pekar på en av utombordarna i raden längs bryggan.

Tjuvarna har två favoritmärken

Det är mitt på dagen och lugnt i hamnen denna soliga augustidag. Många båtar ligger förtöjda vid bryggan med utombordsmotorn vippande i luften. Nils Fickler pekar ut en till synes sliten motorkåpa. Han säger att det är bra att båtägare gjort det mindre attraktivt att stjäla den genom att plocka bort varumärkesloggan. På grannbåtarnas stora motorer lyser loggorna i tydligt rött.

– Det är framför allt två fabrikat som försvinner mest, yamaha och suzuki, konstaterar Nils Fickler.

Fakta

Utombordare av märket Yamaha stjäls mest

Båttjuvarna ingår, enligt polisen, internationella ligor. De är välorganiserade, kartlägger först och går sedan in och tar de mest attraktiva utombordarna. Yamaha är mest stöldbegärligt, enligt statistik som Båtliv, Svenska båtunionens medlemstidning plockat ut från polisens datasystem.

År: 2018 (2019)

Yamaha 1 025  (451)

Suzuki 446 (188)

Mercury 418 (143)

Honda 278 (101)

Evinrude 104 (35)

Tohatsu 69 (13)

Selva 16 (3)

Fotnot: Stölderna under 2019 är under perioden 1 jan t.o.m. den 12 juni.

Källa: Källa: Rar, polisens datasystem