Nästa år ska järnvägen vara färdig

Stora träbyggnader används i arbetet med Mälarbanan. Den på bilden står i Kallhäll, en liknande står i Barkarby, vid Barkarbybron.
Stora träbyggnader används i arbetet med Mälarbanan. Den på bilden står i Kallhäll, en liknande står i Barkarby, vid Barkarbybron.
Det grävs på flera platser längs med Mälarbanans spår.
Det grävs på flera platser längs med Mälarbanans spår.
I Barkarby går pendeltågen sedan den 2 november till och från en tillfällig station.
I Barkarby går pendeltågen sedan den 2 november till och från en tillfällig station.
Arbetet med Mälarbanan pågår för fullt. Delsträckan genom Järfälla har gått in i sitt slutskede, nästa år ska de nya spåren och stationerna stå klara.

Men Järfällaborna kan inte pusta ut helt – trafikstörningar är att räkna med i tio år till.

Det omfattande arbetet med Mälarbanan har pågått sedan november 2012. Spår läggs, stationshus byggs och trafiken planeras om. De största delarna av arbetet i Järfälla gäller fyra nya järnvägsspår och flera nya stationer som planeras vara klara 2016.

– De besked jag fått säger att tidplanen håller, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverkets projekt Mälarbanan.

Dessutom byggs exempelvis en landskapsbro i Kallhäll som ska låta djur och människor ta sig in i Görvälns naturreservat lättare.

Under våren planerar Trafikverket att börja bygga på sträckan Barkarby-Spånga och sedan vidare mot Sundbyberg. När det byggts klart mellan Kallhäll och Spånga blir det både möjligt med fler tågavgångar på Mälarbanan och för fjärrtåg att köra förbi de långsammare pendeltågen.

Den totala utbyggnaden av Mälarbanan gäller från Kallhäll till Tomteboda och planeras vara slutförd 2025.

Under tiden måste invånarna i Järfälla stå ut med buller, tillfälliga tågstopp och andra olägligheter som kan uppstå i och med arbetet.

Det senaste stoppet i trafiken var under Allhelgonahelgen. Under avstängningen utfördes flera arbeten, bland annat sprängde man bort berg i Barkarby och Kallhäll.

Den 2 november stängdes den gamla pendeltågstationen i Barkarby för att sedan rivas. Nu avgår alla tåg från en tillfällig station. Det närmaste trafikhindret framöver för tågresenärer till och från Järfälla och Upplands-­Bro är planerat till våren, då järnvägen stängs av tre helger. Det längsta stoppet blir däremot under sommaren. Då kommer järnvägen vara avstängd åtta veckor i sträck.

Exakt vilka helger under våren och veckor under sommaren det blir meddelas i december, bland annat på projektets hemsida som uppdateras kontinuerligt. Dessutom kan intresserade Järfällabor följa arbetet på Instagramkontot @projektmalarbanan.

Järfällaborna verkar ha gott tålamod. En attitydundersökning som gjordes 2014 visade att fyra av fem invånare är positiva till utbyggnaden av Mälarbanan.

– Det finns en väldigt stor förståelse för våra arbeten, säger Maria Taylor.

En ny attitydundersökning pågår just nu.

I byggandet av Mälarbanan har Trafikverket anlitat en mängd olika byggföretag och entreprenörer. Dess­utom pågår ett samarbete med tågoperatörerna, exempelvis SJ och SL, för att trafiken ska fungera så bra som möjligt.

Fakta

Planerade tågstopp Barkarby-Kallhäll

2015:

Söndagsmorgnar kl 02:00-08:50

2016:

Under våren: 3 helger

Under sommaren: 8 veckor i sträck

Under hösten: 1 vecka på höstlovet

Söndagsmorgnar och några lördagskvällar

Mer exakta datum ska presenteras i december 2015.

Fakta

Det här byggs i Järfälla

1. Kallhäll:

Nytt stationshus och entré­bro, klar hösten 2016.

Entré vid den södra gång- och cykelbron utreds.

En gräsbevuxen landskapsbro byggs för att djur och människor ska ta sig lätt till Görvälns naturreservat. Öppnas i slutet av 2016.

2. Jakobsberg:

Ny entré och ny gång- och cykeltunnel under järnvägen. Klar sommaren 2017.

Ynglingavägen är avstängd, öppnar igen vid årsskiftet.

Frihetsvägens vägtunnel förlängs. Klar våren 2016.

3. Barkarby:

Ny station klar hösten 2016.

Bussterminalen utreds om den kan flyttas närmare den tillfälliga stationen.

Ny gång- och cykeltunnel från centrum till Welcome hotel öppnas våren 2016.

Barkarbybron blir enbart gång- och cykelbro när Veddestabron är klar.