Nästan dubbelt så många tar nu spårvägen i city

Spårvagn Stockholm, ny hållplats på Klarabergsgatan
Tidigare var ändstationen Kungsträdgården.
11 500 reser nu på Spårväg city varje dygn, sedan man kan kliva på vid T-centralen. Linjen går ut till Djurgården – som enligt landstingsrådet Kristoffer Tamsons har fler besökare än Kinesiska muren.

Att kunna resa direkt mellan T-centralen och hela vägen längst ut på Djurgården har uppenbarligen varit efterlängtat. Resandesiffror för oktober visar att antalet påstigande har ökat från 6 600 i fjol till 11 500 i år, en ökning med 74 procent.

Ökningen beror på den bättre kopplingen till pendel, t-bana, buss och fjärrtåg, enligt ett pressmeddelande från Moderaterna i landstinget.

– Det är glädjande att förlängningen av spårvägen till T-centralen har tagits emot så väl av stockholmarna och resenärerna, säger landstingrådet Kristoffer Tamsons (M) i pressmeddelandet, där han också påpekar att Djurgården är en turistmagnet av rang:

– Djurgården lockar med sina cirka 15 miljoner årliga besökare fler än de som upplever Kinesiska muren.

Spårväg city öppnades 2010, och den 3 september i år invigdes förlängningen från Kungsträdgården till T-centralen. Mätningar före och efter omläggningen visar också på en större andel nöjda resenärer.

Fakta

Museispårväg blev modern tvärbana

Spårvägarna i innerstan avvecklades i samband med omläggningen till högertrafik 1967.

1991 öppnade museispårvägen Djurgårdslinjen mellan Norrmalmstorg och Waldemarsudde.

2010 drogs linjen till Kungsträdgården.

Den 3 september 2018 invigdes dragningen till ändhållplatsen vid T-centralen.

Spårväg city planeras att få en förgrening från Djurgårdsbron till Ropsten, där den kopplas ihop med Lidingöbanan.

Källa: Wikipedia, SLL