Min lokala hjälte

Farled kan stoppas av nytt naturreservat

Birka Cruise satsar på kryssning till Rovaniemi.
Horsstensleden är tänkt att gå över Horsstensfjärden och ge en kortare väg mot Stockholm.
Här kan naturreservat bildas.
Här kan naturreservat bildas.
I Österåker spolas tonvis med strand bort av den tunga sjötrafiken i Furusundsleden. En lösning är att avlasta trafiken genom att öppna Horsstensleden som också ger en kortare väg till Stockholm. Men i Värmdö vill man stoppa planerna.

Den nya leden i Horsstensområdet i Värmdös skärgård är tänkt att gå över Horsstensfjärden och ge en kortare väg in mot Stockholm.

För Österåkers del skulle leden innebära mindre trafik på Furusundsleden som passerar mellan Österåkers fastland och Ljusterö, och orsakar stor skada på stränderna.

Men som Mitt i tidigare har berättat måste två miljoner ton berg, sten och kobbar sprängas bort i skärgården för att Horsstensleden ska bli möjlig.

Det har väckt stora protester hos såväl Värmdöbor som kommunens politiker, som i förra veckan fattade beslut om att gå vidare med planerna på att bilda ett naturreservat i området.

– Vi hoppas kunna stoppa byggandet av Horsstensleden, som vi alltid har varit emot. Vi värnar om undervattensmiljön i området, säger Deshira Flankör (M) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Reservatet skulle omfatta Grönskär, Horssten och Mälkobbarna som alla har höga värden för kultur, natur och friluftsliv. Sedan innan har redan kommunen näst flest naturreservat i länet.

Att bygga Horsstensleden beräknas kosta 500 miljoner och enligt Trafikverket väntas den locka fler internationella och stora kryssningsfartyg att angöra huvudstaden.