Min lokala hjälte

Nej till sanering av Stora Värtan

Inge Nilsson kommer inte att få driva miljöprojektet som ska förbättra Stora Värtans tillstånd.
Inge Nilsson kommer inte att få driva miljöprojektet som ska förbättra Stora Värtans tillstånd.
Markägaren Carl Douglas säger nej till en höjning av Ullnatippen, av miljöskäl.

Samtidigt stoppar han nu en sanering av Stora Värtan.

– Hyckleri, menar kritikerna.

Höjningen av Ullnatippen måste upphöra. Det anser markägaren Carl Douglas och hans bolag Wasa­tornet. Nu stämmer de Täby kommun för att få sin vilja igenom.

Ann-Marie Wickström är vd på Wasatornet som förvaltar marken. Hon uppger i ett mejl till Lokaltidningen Mitt i att markägaren är ”mycket orolig för miljön på, under och kring Ullnatippen”.

Vidare skriver hon att: ”Tippen ligger i ett mycket känsligt område alldeles intill sjön. Vi vill att länsstyrelsen går till botten med det här och begär en betydligt mer omfattande utredning”.

Stoppas höjningen är det ett avbräck för både kommunen och Täby slalomklubb.

Planen har i flera år varit att skapa en alpin höghöjdare på uppåt 133 meter. I dag är backen drygt 95 meter över havet.

En som tycker att miljöargumenten klingar falskt är Inge Nilsson. Han och Täby fiskevårdsförening har planerat att sätta ut så kallade fosforfällor i Ullnabäcken, bara några kilometer från tippen.

Fällorna skulle utgöras av ett slags fördjupningar på bäckens botten. Syftet har varit att hindra tillförseln av näringsämnen till Stora Värtan som är i mycket dåligt skick.

Både kommunen och länsstyrelsen har beviljat bidrag för projektet.

Men när frågan kom till markägaren Douglas blev det stopp, till Inge Nilssons förtvivlan.

– Fosfor och kväve kommer fritt att strömma ut i viken och inte ens en mört kan komma genom växtligheten i bäcken om några år, säger Inge Nilsson.

Han tycker att det känns som hyckleri att markägaren talar om miljö­hänsyn vid Ullnatippen och samtidigt säger nej till fiskevårdsföreningen. Den förklaring han fått är att Carl Douglas inte är bekväm med projektets omfattning.

Till Mitt i skriver Carl Douglas bolag Wasatornet så här om saneringen av Ullnabäcken: ”Detta kräver många tunga transporter som på något sätt ska fraktas dit och bort och som kommer att innebära stora körskador som tar tid att läka”.

Carl Douglas själv har inte gått att nå.