Nekades vin – anmäler krog för diskriminering

Maria Johansson nekades ett glas vin på krog i Farsta centrum.
Maria Johansson nekades ett glas vin på krog i Farsta centrum.
Maria Johansson.
Maria Johansson.
Farsta centrum.
Farsta centrum.
Nekades ett glas vin.
Nekades ett glas vin.
Rullstolsburna Maria Johansson har DO-anmält en krog i Farsta centrum, efter att ha blivit nekad ett glas vin.
Personalen säger att hon var ”lite full”. Själv försäkrar hon att hon var helt nykter.
– Det enda skäl jag kan komma på är att jag sitter i rullstol, säger hon.

Maria Johansson är ordförande i federationen Lika Unika, som arbetar med mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

I fredags eftermiddag hade hon föreläst på sin gamla arbetsplats DHR i Farsta. Hon gjorde några ärenden i Farsta centrum, och tänkte avsluta med ett glas vin på en av krogarna innan hon åkte hem.

Det var helt surrealistiskt

Maria Johansson

– Jag bad om ett glas rosé. Han viftade avvärjande med händerna och skakade på huvudet. Då bad jag om ett glas vitt i stället. Men han bara fortsatte på samma sätt. När jag frågade varför jag inte fick beställa pekade han och sa att jag skulle gå därifrån, berättar hon och fortsätter:

– Det var helt surrealistiskt. Jag har aldrig varit med om något liknande. Just att jag inte fick någon förklaring.

Har gjort en anmälan

Maria Johansson har anmält krogen till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

– Den enda förklaring jag kan komma på är att de inte ville servera mig för att jag sitter i rullstol. Jag kan inte vara säker på att det är så, men jag vill att DO prövar det, säger hon.

Ord står mot ord

Mitt i Söderort begav sig till restaurangen för att höra deras version. En man i personalen säger att han minns en kvinna i rullstol, och att det var han själv som beslöt att inte servera henne.

– Hon var lite full. Vi gör en bedömning när vi inte kan servera alkohol, säger han.

Hon tror att ni nekade henne för att hon var rullstolsburen.

– Nej, det är många som sitter i rullstol som har druckit alkohol hos oss.

Jag var spiknykter

Maria Johansson

När Maria Johansson får höra detta blir hon ännu mer upprörd.

– Jag var spiknykter. Efteråt pratade jag med ett par vakter, de borde kunna intyga det. Jag hade ju precis varit och hållit en föreläsning, säger hon.

Centrumledningen: ”Inte vårt ansvar”

Maria Johansson kontaktade även Thomas Levander, marknadsområdeschef i Farsta centrum, som ska ha beklagat det inträffade. Till Mitt i Söderort säger han så här:

– Vi har inte lyckats få kontakt med restaurangen för att prata igenom vad som hänt. Jag har alltså bara hört den ena sidan än så länge. Generellt kan vi i egenskap av hyresvärd inte ta ansvar för sådana här delar. Det är sådant som vi hoppas att våra hyresgäster löser med sina kunder.

Farsta centrum.

– Men vi jobbar för att besökare i centrum ska få en trevlig upplevelse när de kommer hit. Får vi klagomål för vi alltid vidare dessa till hyresgästen och är det återkommande klagomål tar vi en diskussion om varför det blir så, fortsätter Thomas Levander.

Har ni fått fler klagomål angående den här restaurangen?

– Inga kommentarer.