Nekades kanaler – var för gammal

Kvinnan skulle precis skriva på avtalet med Com Hem.

Då avbröt säljaren plötsligt köpet.

– Jag får tyvärr inte sälja till dig på grund av din ålder.

Det var i början av augusti som en säljare på uppdrag från kabel-tv-företaget Com Hem knackade på hos den 78-åriga kvinnan i Haninge.

– Jag erbjöds ett kampanjerbjudande, som jag tackade ja till, berättar kvinnan som vill vara anonym.

Men när försäljaren fick se kvinnans personnummer avbröt han hastigt köpet.

– Han berättade väldigt vänligt men bestämt att han hade klara instruktioner, att han inte fick sälja till personer som var över 75 år. Tydligen kan vi dölja att vi är gamla och gaggiga och då kan företaget råka illa ut, säger kvinnan.

Snopet fick hon klara sig utan Com Hem-tjänsterna och säljaren gick vidare till nästa hus.

Kvinnan anmälde företaget till Diskrimineringsombudsmannen (DO).

– Flera från Com Hem har pratat med mig om det inträffade, varav en var vd:n. De var jätteskraja och ville inte alls stå för agerandet. Men för säljaren var det glasklart, han fick inte sälja till folk över 75 genom att knacka dörr, säger kvinnan.

Com Hems informationschef Jessica Sjöberg ­berättar att företaget sedan 2008, efter flera fall där äldre känt sig lurade, haft en riktlinje att personer över 75 ska undvikas i uppsökande försäljning.

– Men det är inget förbud och det blev superolyckligt här. Det var tydligt att kunden helt var med på affären, då måste vi lita på vårt eget omdöme och sunda förnuft, det tar vi med oss. Men riktlinjen vid uppsökande försäljning står kvar.

Kvinnan tog tillbaka DO-anmälan efter sina kontakter med Com Hem senare i augusti och är nu kund hos företaget.

Fakta

Skyddet har förbättrats

Sedan årsskiftet har skyddet mot åldersdiskriminering utökats från att tidigare enbart ha gällt inom arbetsliv och utbildningsväsendet.

Nu finns skydd även inom andra samhällsområden, som till exempel varor och tjänster, hälso- och sjukvård, socialtjänst och bostadsmarknad.

Källa: Diskrimineringsombudsmannen