Birgitta, 84, nekades plats på närakuten

Birgitta tycker att det är sorgligt att sjuka människor nekats plats på närakuten.
Birgitta tycker att det är sorgligt att sjuka människor nekats plats på närakuten.
Kraftigt påverkad av en allergireaktion kommer Birgitta Nordquist, 84, till Rosenlunds närakut.
Men trots att det är flera timmar innan stängningstid nekas hon vård. Vilket inte ska kunna ske.

I april invigdes Rosenlunds närakut, med målet att avlasta de vanliga akutmottagningarna och korta väntetiderna för patienterna.

Men riktigt så blev det inte. I alla fall inte onsdagen den 9 maj.

Birgitta Nordquist, 84, från Södermalm fick på eftermiddagen en svår allergireaktion med rött och svullet ansikte. Hon kände att det fanns en risk att hon skulle drabbas av andningsuppehåll och beställde därför färdtjänst till Rosenlunds närakut, som har drop-in tider fram till kl. 22.

Hon kom fram kl. 17.30. Men väl inne på akuten fick hon meddelandet att det var fullt, mer än fyra timmar innan stängningstid, berättar hon.

– De sa att jag skulle åka till Haga närakut istället, som ligger i Solna, säger Birgitta Nordquist.

Jag har en sådan ilska inom mig, sättet som man behandlar sjuka människor på

Birgitta Nordquist

Kvinna började gråta

Hon gick ut igen, utanför såg hon en kvinna med svårt ryggont som sa att hon hänvisats till Rosenlund från akuten på Södersjukhuset.

– Hon började gråta när hon fick beskedet att hon skulle åka till Haga. Jag har en sådan ilska inom mig, sättet som man behandlar sjuka människor på. Jag har aldrig varit så arg i hela mitt liv, säger Birgitta Nordquist.

Hon tycker att man åtminstone kunde ordna transport till den andra närakuten, och inte lämna patienterna vind för våg.

– Jag tycker att det är en skandal. Sverige är ett rikt land. Så här kan man inte behandla sina sjuka. Vad händer om man inte har råd att åka taxi till Solna? Att åka kollektivt från Rosenlund är inte så lätt, speciellt inte om man dessutom är sjuk.

Tog en dos tabletter på känn, eftersom hon inte fick träffa läkare. Birgitta Nordquist. Foto: Lisa Bonnichsen

Eftersom det var svårt att få tag i taxi valde Birgitta att ta sig hem istället. Där hade hon antihistamintabletter och tog en dos på känn. Nästa morgon gick hon till vårdcentralen där hon fick behandling.

 – Den här typen av hänvisningar ska inte ske

Johan Bratt, chefläkare

Närakuten gjorde fel

Rosenlunds närakut, som drivs av landstinget, gjorde fel när de nekade patienter vård, om patienten var i behov av den vårdformen, enligt Johan Bratt chefläkare i landstinget. 

– Det låter inte alls bra. Det är inte meningen att man ska bli hänvisad mellan närakuterna, så vill vi inte ha det, säger han.

Varje närakut har uppdraget att ta emot nya patienter fram till klockan 22. Dagen då Birgitta besökte Rosenlund var det extra högt patienttryck, men då är det i sådana fall bättre att öka styrkan av vårdpersonal än att skicka patienterna vidare.

Måste planera bättre

Frågan ska nu tas upp med ledningen på Rosenlunds närakut.

– Den här typen av hänvisningar ska inte ske, säger Johan Bratt och fortsätter:

– De har precis startat och vi har en bra dialog. Det handlar om hur de kan planera sin verksamhet så att de kan klara såna här toppar som är i akutsjukvård.


Vad har du för erfarenheter av närakuten på Rosenlund? Mejla gärna lisa.bonnichsen@mitti.se

Fakta

Nio närakuter – en i innerstan

Veckan som Birgitta var på närakuten på Rosenlund, vecka 19, var det 912 patienter, veckan innan 727.

Målet på Rosenlund är att ta emot runt 100 patienter varje dag, det beskedet gavs när närakuten öppnade i april. Så veckan när Birgitta besökte Rosenlund var det extra högt tryck.

Nio närakuter av den nya modellen har nu öppnat runt om i länet. I innerstan endast vid Rosenlund. Men en ny närakut i innerstan ska öppna senare.

Idén med de nya närakuterna är att de ska ta emot patienter som behöver vård omgående, men som inte har livshotande skador, öppet varje dag mellan 8-22.

Källa: Landstinget