Nja till världens längsta cykeltunnel

Citybanans arbetstunnel kan bli en över fyra kilometer lång cykeltunnel från Söder Mälarstrand till Solna via Torsgatan.
Citybanans arbetstunnel kan bli en över fyra kilometer lång cykeltunnel från Söder Mälarstrand till Solna via Torsgatan.
Det är fortfarande inte klart om Citybanans arbetstunnel kan bli en raketsnabb cykelpendlarväg genom hela stan.

Mitt i avslöjade för ungefär ett år sedan planerna på att bygga världens längsta cykeltunnel i arbetstunneln som löper parallellt med Citybanan.

Cykeltunneln skulle innebära att det går att cykla från Södermalm till Vasastan på fem minuter, eller hela vägen till Solna på fem minuter till – helt utan biltrafik att ta hänsyn till.

Trafikverket har nu gjort klart utredningen om cykeltunneln – och svaret är nja.

Utredningen har inte kommit fram till något omöjligt hinder till att kombinera arbetstunneln med cykelväg. Men det finns några stora problem.

Som säkerheten: Hur tunneln samtidigt kan vara en räddnings- och servicetunnel till Citybanan samtidigt som den ska fyllas med cyklister.

Ett annat aber är att tunneln lutar kraftigt här och där och skulle därför behöva byggas om för att passa cykeltrafik. Sedan måste frågan lösas hur cyklister på ett smidigt sätt ska komma upp och ner i tunneln. Hissar diskuteras som ett möjligt alternativ. Ett stort problem är också notan för kalaset. Om det verkligen är samhällsekonomiskt lönsamt med en kombinerad cykelväg och service- och räddningstunnel.

En ny djupare, utredning ska påbörjas när Citybanan börjar köra sommaren 2017. Anledningen till att Trafikverket väntar till dess är att man då har mer kunskap om hur anläggningen fungerar när tågen är i drift.

En ny cykeltunnel kommer alltså inte bli verklighet på minst några år – om den överhuvudtaget blir av. Kostnaden uppskattas till runt 30 – 100 miljoner kronor, beroende på om hissar ska byggas eller inte.

Fakta

Citybanan ska stå klar 2017

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågslinje under jord mellan Tomteboda i Solna och Södra station på Södermalm.

Tunneln ska fördubbla spår­kapaciteten i Stockholm och, ­enligt Trafikverket, ska gör att tågen går tätare och punkt­ligare.

Tunneln beräknas stå klar under 2017.

Källa: Trafikverket