Nobben för gula linjen från Odenplan till Solna

T-bana från Fridhemsplan till Liljeholmen. Det blir verklighet om Stockholms politiker får som de vill.

Men idén om att förlänga den nya gula linjen från Odenplan skrotas.

Planerna för en utbyggnad av tunnelbanan är i full gång. Och mer kan det bli. Det stod klart i förra veckan när Moderaterna, som styr landstinget, och Socialdemokraterna, som leder stadshuspolitiken, presenterade sin plan för den framtida utbyggnaden av t-banan. Partierna presenterade en rapport beställd från KTH som ska ligga till grund för förhandlingarna med staten.

Och det är Kungsholms- och söderortsborna som drar vinstlotten. Det bästa alternativet är nämligen en tunnelbana mellan Fridhemsplan och Liljeholmen, enligt rapporten.

Tunnelbanan skulle bli en fortsättning på den blå linjen från Akalla och Hjulsta och sedan eventuellt fortsätta till Älvsjö och ända till Hagsätra.

– Just Liljeholmen till Fridhemsplan vill vi verkligen ha igenom i förhandlingen. Sedan är det även önskvärt med sträckningen Hagsätra-Älvsjö-Liljeholmen, säger borgarrådet Karin Wanngård (S).

Hon vill med den nya linjen få till en ny resväg under Mälaren och minska behovet av att passera T-centralen.

– Vi ser i utredningen att vi då får fler nya passagerare som väljer t-banan och snabbare resvägar, säger hon.

Något som tidigare diskuterats men inte fallit i god jord hos rapportförfattaren är en eventuell förlängning av den redan planerade gula linjen mellan Odenplan och Solna.

Planerna för stationen Odenplan har tidigare kritiserats för att de omöjliggör en fortsättning söderut vid ett senare skede. Det eftersom stationen ska placeras så nära markytan. Men så kommer det förmodligen att förbli, enligt rapporten.

Problemet med att lägga stationen djupare är att det dels kostar mycket mer, dels leder till färre passagerare på grund av långa gångtider under jord, säger Karin Wanngård.

Nu ska politikerna komma överrens med regeringen om hur den nya tunnelbaneutbyggnaden ska se ut och betalas. Om ett år kan förhandlingarna vara klara om inget oväntat händer. T-banan mellan Fridhemsplan och Liljeholmen kan sedan stå klar kring 2030, om allt rullar på.

Enligt Karin Wanngård är Stockholms stad och landstinget överens i frågan. Något som bekräftas av trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Inför kommande förhandling med staten om utbyggd tunnelbana krävs en gemensam målbild för Stockholmsregionen. Det i sin tur kräver gedigna underlag och analyser, säger han.