Nobelcenter skeptiska till t-banetransporter

Bygget av Nobel Center planeras dra igång under 2017
Bygget av Nobel Center planeras dra igång under 2017
Det blir trångt på Blaiseholmen när den nya tunnelbanan och projektet Nobel Center ska byggas samtidigt.

Kajen kanske inte håller, menar Nobelcentrets vd.

När den nya blåa linjen mot Nacka ska byggas och kopplas ihop med Kungsträdgården blir det byggarbetsplatser på många ställen runt om i stan. Ett av dem är Blaiseholmen där en arbetstunnel för bygget vid Kungsträdgården planeras.

Arbetstunnelns mynning planeras precis mitt emellan Nationalmuseum och det framtida Nobelcentret som ska byggas på platsen, och därifrån ska mängder av schaktmassor flyttas med lastbil in mot stan, enligt planerna.

Men transporterna från tunneln kan bli ett problem. Det menar Nobelcentrets vd Susanne Lindh i ett remissvar till planerna på den nya tunnelbanan.

”Transporter av massor kan enligt år uppfattning inte passera förbi Nobel Center för att komma till kajen mot Nybroviken. Vår bedömning är att kajkonstruktionen inte håller, dessutom krävs att kajområdet stängs av under den period då vi schaktar ur området och bygger.” skriver hon.

När Mitt i Vasastan när henne på telefon utvecklar hon sina ståndpunkter.

– Det är i grunden så att vi också behöver frakta en massa saker. Vi behöver samordna väl med tunnelbaneutbyggnaden, säger Susanne Lindh.

– Det finns också en osäkerhet hos både oss och tunnelbaneförvaltningen hur mycket kajkonstruktionerna håller för och det måste vi utreda noga.

Har ni funderat på att frakta med båtar i stället för med lastbilar in mot stan?

– Det är klart att det vore mycket bättre på pråm. Vi kommer att utreda det och det tror jag säkert att t-banegruppen gör också. Men där finns också bekymret om kajen håller för det.