Nobina vinner bussavtal igen

Nobina kommer att köra bussarna i Upplands-Bro i åtta år till.
Nobina kommer att köra bussarna i Upplands-Bro i åtta år till.
Upphandlingen om busstrafiken i Upplands-Bro är klar. Nobina kommer att köra bussarna i åtta år till.

Affären kritiseras av Vänsterpartiet.

I går avgjordes upphandlingen om busstrafiken i Järfälla, Södertälje, Nykvarn och Upplands-Bro. Nobina vann avtalet som omfattar drygt 450 miljoner kronor årligen.

Avtalet innebär att företaget ska köra Upplands-Bros och Järfällas bussar i åtta år till.

– Vi är mycket glada över att få förnyat förtroende från SL och att befästa vår starka position i Stockholm, skriver Ragnar Norbäck, vd och koncernchef på Nobina i ett pressmeddelande.

Under tisdagen berättade Nobina att de planerar att investera i 60 nya bussar i Järfälla och Upplands-Bro. De gamla byts ut.

Det nya avtalet innebär att en del av sträckan för buss 555 i Bro dras in. Bussen går inte längre till Fliesbergshuset utan stannar i Råby.

– Den kortas med några hundra meter. Anledningen är att bussen ska få bättre passning till pendeltågen i Bro, säger Anna Jonasson på Nobinas presstjänst.

Hon menar att väldigt få åker den sista sträckan.

– Vi har gjort en avstämning med SL som har reseunderlaget. Jag tror att förändringen kommer att uppfattas som en förbättring för de allra flesta, säger hon.

Affären mellan landstinget och Nobina möts av kritik från Vänsterpartiet. De tycker att busstrafiken ska drivas i landstingets egen regi och ifrågasätter att landstinget säljer ut busstrafiken till internationella storbolag.

– Hur kommer det sig att förtroendet för svenska staten är så lågt? Det är uppenbart att Sverige inte får äga, utan att Sverige ska ägas av andra nationers kollektivtrafikbolag, säger Gunilla Roxby Cromvall (V), partiets gruppledare i landstinget.

De ställer sig också kritiska till bussbolagets ersättningsmodell, som innebär att Nobina får betalt per resenär som stiger på bussen.

– Vi vet inte hur mycket trafiken skulle kosta om vi själva körde bussarna. Nu är vi helt i händerna på de här företagen som ägs av andra stater. Det finns ingen utvärdering om hur modellen slår mot landstingets politik, säger Gunilla Roxby Cromvall.

Avtalet kan överklagas senast den 27 november.