DN: Nobinas avtal för busstrafiken sparar 90 miljoner åt SL

Nobinas avtal för busstrafiken på Södertörn innebär en besparing på 90 miljoner kronor per år. De nya bussavtalen gör det lönsamt för bussbolagen att köra fler korta sträckor, skriver DN.

Sommaren 2015 tog Nobina över Södertörns busstrafik sedan man vunnit upphandlingen. Och när de omtalade bussförändringarna nu ska göras handlar det om att spara pengar, enligt DN.

Busstrafiken på Södertörn har tidigare kostat SL 700 miljoner kronor per år, medan Nobinas kontrakt är värt 610 miljoner kronor, en besparing med 13 procent, uppger tidningen.

– Vi tjänar pengar på det nya avtalet. Kostnaderna minskar med ungefär 90 miljoner kronor per år. I alla våra upphandlingar försöker vi få ut så mycket trafik som möjligt för pengarna, men Nobina vann genom att erbjuda både lägsta pris och högsta kvalitet, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på landstingets trafikförvaltning, till DN.

Nobina lade sig 63 miljoner kronor under konkurrenten Keolis.

Som Mitt i Haninge tidigare berättat föreslås flera linjer mellan Haninge och stan gå till Farsta strand i stället för Gullmarsplan.

I det nya avtalet har Nobina stor frihet att föreslå trafikförändringar, vilket också ger större utrymme för besparingar än tidigare. Bland annat får Nobina betalt per påstigande resenär.

– Upplägget gör det mer gynnsamt med fler och korta resor. Det är en risk vi tagit med i beräkningen när vi konstruerat avtalen. Men det är också en konsekvens vi tittar på i våra uppföljningar, säger Suss Forssman Thullberg till DN.

Så gott som varenda politiker på Södertörn har kritiserat Nobinas förslag, det gör nu även högsta ansvariga politiker, Kristoffer Tamsons (M).

– Vad jag har kunnat se så verkar det som om Nobina har skött det här väldigt klantigt när det gäller dialog och kommunikation. Frågan är om det inte är möjligt för Nobina att presentera ett bättre förslag, säger han till DN.

Men Daniel Mohlin, marknadschef på Nobina Södertörn, förnekade tidigare i mars till Mitt i Haninge, att Nobina tjänar på att fler Haningebor tvingas byta på väg in till stan.

– Vi tappar så mycket resenärer på det, och det skulle gå stick i stäv med vårt avtal. Och framför allt är det ju byten till pendeltåg som blir aktuellt, inte till våra andra bussar, sade han.